2.4 Juta Botol Terjual Bersamaan RM33.5 Juta, Sambal Nyet Khairul Aming Pecah Rekod Lagi!

Share

Hey What’s Up Guys!

Siapa sahaja tidak kenal dengan tagline ikonik dari pempengaruh masakan terkenal, Khairul Aming? Haaa…baru-baru ini beliau telah mengumumkan bahawa jenama sambalnya telah berjaya menjual 2.4 juta botol Sambal Nyet yang turut menyamai jumlah jualan sebanyak RM33.5 juta.

ARTIKEL BERKAITAN: “Adab.. Ilmu..” Ramai Remaja ‘Kemaruk’ Ingin Jadi Pencipta Kandungan Tapi Tidak Fahami Pesanan Khairul Aming Ini

Ini adalah pencapaian yang mengagumkan untuk jenama dalam talian yang telah beroperasi hanya selama dua tahun lapan bulan sahaja. Lebih-lebih lagi apabila anda mempertimbangkan hakikat bahawa lelaki hebat ini bermula sebagai pencipta kandungan, dan bukan ahli perniagaan.

Semasa video berdurasi tiga minit itu, pencipta kandungan dan usahawan itu sempat berkongsi bahawa perniagaannya itu kini beralih kepada frasa seterusnya—automasi.

Pada masa ini, Khairulaming Brand mempunyai dua kilang yang mengeluarkan satu-satunya produknya, yang telah mendapat ulasan yang memberangsangkan daripada pengguna Malaysia. Kedua-dua kilang beroperasi sepenuhnya, tetapi beliau berkata kerja-kerja pengubahsuaian masih dijalankan untuk membawa masuk lebih banyak mesin.

 Bercakap secara terbuka, beliau berkongsi automasi akan digunakan untuk meningkatkan pengeluaran Sambal Nyet kepada 7,000 botol sehari. Dan pada masa yang sama, ia akan membantu menyelesaikan beberapa isu yang telah dihadapi oleh perniagaan.

Beliau menjelaskan bahawa kualiti produk sebelum ini agak tidak konsisten kerana nisbah sambal dan minyak kadangkala berbeza dari satu botol ke botol. Dengan menggunakan automasi, setiap botol akan mempunyai bahan-bahan yang diagihkan secara sama rata.

Selain itu, automasi akan menyelesaikan isu kebocoran dalam beberapa botol. Ahli perniagaan itu menyatakan bahawa peratusan ralat adalah agak rendah (kira-kira 0.012% sahaja), tetapi jenama itu menyasarkan untuk mengurangkan jumlah itu lebih banyak lagi dengan menggunakan teknologi auto-capping.

Bercakap terus terang, usahawan muda ini turut menyuarakan perjuangan ahli perniagaan tempatan dan menyebut kos bahan mentah telah meningkat berbanding tiga tahun lalu. Jadi sebagai pemilik perniagaan, dia perlu mencari cara untuk mengawal kos operasi menggunakan automasi.

Ia adalah langkah bijak kerana automasi adalah satu kaedah yang dilaporkan telah dipersetujui oleh pakar industri untuk menjimatkan kos dan mengurangkan kesilapan manusia. Dan dengan berbuat demikian, dia menjelaskan bahawa kenaikan kos tidak akan membebankan pelanggan perniagaan.

Buat masa ini, beliau berkongsi perniagaan itu meraih jualan bernilai RM70,000 setiap hari. Dan mereka berada di landasan yang betul untuk menaikkan jumlah itu kepada RM100,000 sehari.

“Tetapi meningkatkan stok itu sendiri tidak mencukupi,” katanya. Sebaliknya, ini perlu digandingkan dengan meluaskan saluran pengedarannya. Oleh itu, beliau menyatakan pengembangan jenama itu ke dalam perdagangan langsung.

Mulai tahun ini, jenama itu telah mempelbagaikan saluran perniagaannya dan ke TikTok Shop. Ini telah berjaya meningkatkan jualan jenama Khairulaming melebihi RM5 juta.

“Dan menariknya, 76% daripada jualan itu datang daripada perdagangan langsung. Jadi kita dapat lihat bahawa pasaran sedang beralih ke arah strim langsung,

“Tetapi perubahan ini bukan hanya untuk pemilik perniagaan sahaja. Ia juga untuk pencipta kandungan dan industri pempengaruh kerana pemasaran digital telah mula berkembang ke arah industri strim langsung.” jelasnya lagi.

Dirinya turut mengaku bahawa sebagai pencipta kandungan dan usahawan, perdagangan langsung (atau jualan langsung) adalah kemahiran tambahan yang perlu dia pelajari. Ini semua supaya jenama boleh lebih bersedia apabila terdapat peralihan pasaran di kemudian hari.

Dengan visi perniagaan yang begitu jelas dan bersemangat waja untuk menaiktaraf perniagaan itu, tidak hairanlah apabila pempengaruh terkenal itu diangkat sebagai contoh anak muda terbaik dalam kalangan masyarakat Malaysia.

BACA LAGI: Bosan Asyik Pergi ‘Mall Je’? Jom Singgah Festival Lampu Terbesar Di Malaysia, Luna Lights Wonderland!

+++Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.

SUMBER FOTO: Instagram Khairul Aming

 

 

Published by
Adriana Syaurah