Sempena perlumbaan Formula One Malaysian Grand Prix yang baru berakhir Ahad lepas, team REMAJA telah diberikan penghormatan untuk buat julung kalinya memasuki kawasan larangan bagi mana-mana pasukan F1;

The Garage.

Ya, setiap pasukan F1 akan diberikan garaj khas setiap kali berkunjung ke trek baru di mana-mana lokasi perlumbaan. Di hadapan garaj inilah, setiap pelumba ( mungkin ) akan membuat satu atau dua pit stop bagi menukar bahagian kereta yang rosak atau haus, untuk mengisi minyak dan sebagainya sepanjang tempoh perlumbaan.

Situasi Sebenar Di Dalam Garaj Pit Stop Pasukan Red Bull Racing
#MYF1NALE : Jentera Daniel Ricciardo.

 

Situasi Sebenar Di Dalam Garaj Pit Stop Pasukan Red Bull Racing
#MYF1NALE : Jentera Max Verstappen.

Without saying, garaj adalah tempat yang amat penting dalam dunia F1. Sekitar tiga hari sebelum kelayakan ujian masa dilakukan, garaj yang kosong akan dipenuhkan dengan control corner, penstoran gajet dan alatan, tempat simpanan tayar dan macam-macam lagi.

Setiap garaj dibahagikan kepada dua cabang – one for each driver. Dan setiap pelumba pula dianggotai enam orang jurutera jentera yang memastikan jentera mereka lengkap dan bersedia untuk berlumba!

Do-Or-Die Spot

Penulis bersama beberapa rakan media lain memasuki kawasan garaj pasukan Red Bull Racing untuk mendengar penjelasan jurutera senior mereka, Blake mengenai jentera Red Bull.

Ads
Situasi Sebenar Di Dalam Garaj Pit Stop Pasukan Red Bull Racing
#MYF1NALE : Garaj dan pit stop pasukan Red Bull Racing.

Menurut Blake, hanya mereka yang terpilih saja boleh berada di dalam kawasan garaj pada satu-satu masa. Penulis juga hanya diberikan peluang untuk berdiri di belakang garisan yang ditetapkan. Ini demi memastikan kerja-kerja penyelenggaraan jentera berjalan lancar tanpa sebarang gangguan orang ramai, flash daripada kamera dan bunyi bising.

Melihat kepada kecekapan jurutera pasukan Daniel Ricciardo dan Max Verstappen, penulis dapat katakan mereka amat berdedikasi untuk memenangi perlumbaan di Litar Sepang. Walaupun berhadapan dengan rakan media, mereka langsung tak terganggu dengan kehadiran kami.

Fokus seperti ini amatlah penting terutamanya ketika perlumbaan akhir sedang berlangsung. Penulis teringat perlumbaan Monaco Grand Prix pada tahun lalu di mana pasukan Red Bull Racing mengalami masalah ketika jentera Daniel Ricciardo memasuki kawasan pit stop.

Situasi Sebenar Di Dalam Garaj Pit Stop Pasukan Red Bull Racing

Ads

Jelas Blake, “Pada waktu itu, Ricciardo perlu menukar soft tyre (kuning) kepada supersoft tyre. And guess what, tayar supersoft terletak di belakang kawasan garaj. Pasukan mengalami masalah miscommunication dan Ricciardo kehilangan 10 saat di situ. Sebab itulah, kawasan dalam dan sekitar garaj tidak sesekali dibuka kepada orang ramai kerana masalah kehilangan atau salah letak peralatan adalah masalah yang serius untuk kami.”

Penulis turut diberikan peluang untuk memegang replika steering wheel milik Max Verstappen. Dan nilai steering wheel sebenar mencecah….

40,000 POUND bersamaan dengan RM225,000!

Tak hairanlah tiada siapa yang dibenarkan masuk. Satu bahagian jentera saja sudah sama nilainya dengan motorsikal berkuasa tinggi!

Ads
Situasi Sebenar Di Dalam Garaj Pit Stop Pasukan Red Bull Racing
#MYF1NALE : Bahagian hadapan steering wheel.
Situasi Sebenar Di Dalam Garaj Pit Stop Pasukan Red Bull Racing
#MYF1NALE : Bahagian belakang steering wheel yang boleh dicabut daripada jentera.

Ricciardo Masih Mengintai Podium

Walaupun Daniel Ricciardo kini berada 104 poin di belakang Lewis Hamilton dari pasukan Mercedes Petronas, namun musim 2017 masih berbaki 5 lagi perlumbaan. Let’s be honest, peluang untuk memenangi tangga teratas pelumba itu mungkin kelihatan samar untuknya. Namun Ricciardo masih mampu mengejar beberapa tangga di atasnya.

Situasi Sebenar Di Dalam Garaj Pit Stop Pasukan Red Bull Racing
#MYF1NALE : Max Verstappen merupakan pelumba terakhir memenangi perlumbaan di Litar Antarabangsa Sepang. 18 tahun lalu, lagenda F1, Michael Schumacher juga berdiri di podium yang sama.

Tuah nyata berpihak kepada dua orang pelumba Red Bull Racing apabila Verstappen dan Ricciardo masing-masing menduduki tangga pertama dan ketiga di Litar Antarabangsa Sepang. Pastinya, nama mereka berdua akan kekal dalam sejarah sebagai pelumba terakhir yang menaiki podium di litar ini!

Situasi Sebenar Di Dalam Garaj Pit Stop Pasukan Red Bull Racing
#MYF1NALE : (Dari Kiri) Hamilton, Verstappen dan Ricciardo.

Bagi korang yang belum sempat menyaksikan telatah dua orang pelumba Red Bull Racing ini di Malaysia, klik https://www.facebook.com/redbull/videos/10159623798715352/ untuk menyaksikan video mereka meneka buah-buahan tempatan.

Klik juga video di bawah untuk melihat betapa hebatnya makmal dan kawasan garaj milik pasukan Red Bull Racing.

 

Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI