Jika sebelum ini tular mengenai isu kemunculan Covid-19 yang diklasifikasikan sebagai jenis varian, strain dan mutasi di dalam serta luar negara.
Apa yang dibimbangkan oleh rakyat Malaysia telah pun terjadi.
Terbaru, Tan Sri Dr Noor Hisham , Ketua Pengarah Kesihatan melalui laman rasmi facebooknya memaklumkan bahawa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah menemui satu kes COVID-19 varian UK B.1.1.7 atau 202012/01 mutasi protein Spike telah dikesan di Malaysia.
Hal ini menyebabkan orang ramai dari seluruh negara berasa gelisah dan resah, dengan kemunculan virus dalam kelas yang baharu ini.
Menurut Dr Noor Hisham lagi, mutasi UK B.1.1.7 ini boleh menular dengan mudah dan cepat.
Ads
“Walaupun mutasi UK B.1.1.7 ini tidak didapati menyebabkan simptom yang teruk, namun, ia boleh menular dengan mudah dan cepat.
“Orang ramai dinasihati agar sentiasa mengamalkan kebersihan kendiri dengan kerap membasuh tangan, memakai pelitup muka di tempat awam, dan menjaga penjarakan fizikal setiap masa,” katanya lagi.
Kenali maksud terma virus varian, strain dan mutasi ini.
Mutasi
Ads
Dipetik dari Astro Awani, Pakar Kesihatan Awam Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Madya Dr Malina Osman memberi penjelasan mengenai apa yang dimaksudkan dengan mutasi.
Beliau menyatakan bahawa istilah mutasi boleh diertikan sebagai, perubahan struktur permukaan bagi sesuatu virus yang berlaku dari semasa ke semasa.
Strain
Manakala terma strain pula bermaksud ianya terhasil apabila virus secara semula jadi mengalami perubahan pada permukaan dan struktur genetik. Atau lebih tepat lagi ia dimaksudkan virus juga mempunyai ciri-ciri yang tertentu, dan mengalami perubahan yang mana perubahan yang terjadi itu diklasifikasikan sebagai strain.
Ads
Varian
Terma varian pula digambarkan apabila suatu bentuk berubah menjadi bentuk lain dari yang asal, seperti contoh jika kereta normal memiliki empat roda iaitu dua roda dibahagian depan dan dua roda lagi dibahagian belakang.
Manakala kalau varian pula boleh dilihat apabila satu roda berada didepan, dua roda ditengah dan satu roda dibelakang kereta.Melihat contoh roda kereta yang dinyatakan diatas, memberikan gambaran jelas bagaimana virus juga mempunyai struktur sedemikian.
Diharap orang ramai tidak panik dan yakin dengan pengendalian pihak Kementerian Kesihatan Malaysia dalam menangani virus kelas baru ini. Apa-apapun, stay safe guys!
Sumber : Facebook Dr Noor Hisham , Astro Awani
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Sejak dahulu lagi, dunia hiburan Hollywood tidak pernah senyap daripada cerita-cerita konspirasi yang melanda bintang popular di sana.
Baik penyanyi, kumpulan muzik, pelakon ataupun pihak produksi, memang banyak sangat cerita konspirasi yang berlegaran apabila timbul musibah yang melanda mereka. Kalau nak cerita satu-persatu tu, memang berepisod lah jawabnya!
Kami enggan sebenarnya untuk menggelar kru produksi drama bersiri muzikal popular, GLEE sebagai mangsa keadaan di Hollywood.
Namun jujurnya, pelbagai ujian telah menimpa para pelakon GLEE sejak ia mula ditayangkan sehinggalah ia menamatkan siaran pada musim keenam.
Antara ujian yang pernah menimpa mereka termasuklah kematian pelakon utamanya Cory Monteith yang membawakan watak Finn Hudson disebabkan penggunaan bahan terlarang secara berlebihan.
Ia berterusan dengan kematian Mark Salling yang membawakan watak Noah ‘Puck’ Puckerman. Di dalam siri tersebut, Noah merupakan antara kawan karib kepada Finn. Selepas tamat musim keenam, Mark pula yang meragut nyawa sendiri pada tahun 2018 selepas ditahan memiliki pornografi kanak-kanak.
Banyak lagi sebenarnya ujian yang melanda mereka terutama kes saman, kes jenayah dan terbaru pada pertengahan tahun ini, Lea Michele yang dikecam selepas didakwa tidak sensitif terhadap isu perkauman di Amerika Syarikat.
Jadi apabila seorang pelakon GLEE iaitu Naya Rivera (Santana Lopez yang merupakan watak kegemaran penulis) berdepan dengan satu lagi isu pada hari ini, we could not help but to think – when will these trials end?
Kehilangan Misteri Naya Rivera
Naya dilaporkan hilang tanpa jejak setelah pihak berkuasa menemui anak lelakinya yang berusia 4 tahun keseorangan di atas sebuah bot yang terletak di tengah-tengah Tasik Piru, California semalam.
Apabila pihak berkuasa mengesahkan kehilangan tersebut dan akan meneruskan usaha mencari Naya, satu-persatu pelakon GLEE memohon agar para peminat serta orang ramai mendoakan agar Naya ditemui semula dalam keadaan selamat.
Suka atau tidak, itulah statistik yang telah direkodkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
Secara purata, rakyat Malaysia menggunakan 210 liter air sehari berbanding 165 liter bagi setiap individu seperti yang disyorkan. Kita buat apa dengan air sebanyak itu pada setiap hari? Hhm..
Tatkala 4 daripada 10 orang di seluruh dunia mengalami masalah kekurangan air, kita pula enggan berjimat. Isu ini mudah diselesaikan sekiranya kita menutup pili ketika memberus gigi. Pili yang dibuka mengalir telah membazirkan kira-kira 15 liter air sehari. Dalam sebulan, berapa liter tu gaiss?
Selain menutup pili semasa memberus gigi, air juga mudah dijimatkan dengan memeriksa tangki air dan tandas sekiranya ada kebocoran.
Tak hairanlah apabila Colgate-Palmolive Malaysia baru-baru ini bekerjasama dengan Watsons Malaysia dan Yayasan Dignity for Childern untuk mendidik kepentingan menjimatkan sumber air menerusi kempen Save Water.
Dengan penjualan produk Colgate bernilai RM15 di kedai Watsons, korang akan membantu mengutip dana untuk kanak-kanak kurang berkemampuan untuk membantu menyediakan pendidikan yang cukup.
Lets bantu!
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.
Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan. Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Baru-baru ini tular sebuah video iklan terbaru dari jenama fesyen Korea Selatan ‘Wacky Willy’ berjaya menarik perhatian pengguna media sosial kerana jalan penceritaan komedi...