Filem lakonan Tom Cruise, Top Gun: Maverick telah berjaya memecah rekod box office global dengan hanya tempoh beberapa hari meraih kutipan AS$248 juta (RM1.1 bilion) sejak mula ditayangkan di seluruh dunia pada Jumaat lalu.
Filem arahan Joseph Kosinski yang dibintangi Jon Hamm, Val Kilmer, Jennifer Connelly, Gleen Powell dan Ed Harris menceritakan tentang Kapten Pete “Maverick” Mitchell yang telah berkhidmat sebagai juruterbang tentera laut selama tiga dekad dan kini beliau menjadi tenaga pengajar yang melatih sekumpulan graduan Top Gun untuk misi khusus. Kapten Pete kemudiannya bertemu dengan “Rooster” (Lt. Bradley Bradshaw) yang merupakan anak kepada “Goose” (mendiang Pegawai Pemintas Radar Lt. Nick Bradshaw).
Sebanyak AS$151 juta (RM660 juta) hasil kutipan diperoleh di Amerika Syarikat (AS) setelah ia ditayangkan di kira-kira 4,732 pawagam di seluruh negara yang turut memecah rekod filem lain.
Ads
Ia juga merupakan filem pertama dibintangi Cruise yang berjaya mencecah kutipan AS$100 juta (RM437 juta) pada hujung minggu pembukaannya dan menjadi genre filem bukan adiwira yang mencatatkan jumlah tontonan tertinggi sejak pandemik Covid-19 disusuli Spiderman: No Way Home AS$260 juta (RM1.14 juta), Doctor Strange in the Multiverse of Madness AS$187 juta (RM818 juta) dan The Batman AS$134 juta (RM586 juta).
Siapa sangka selepas 36 tahun filem Top Gun mempunyai sekuel yang masih menampilkan bintang lagenda Tom Cruise sebagai teraju utama. Sebelum ini kami telah berkesempatan menonton filem Top Gun: Maverick dan tidak dinafikan filem ini sememangnya berbaloi untuk ditonton.
Ads
Bagi korang yang belum menonton, bolehlah ke pawagam sekarang!
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
https://www.youtube.com/watch?v=U985G7cH8a4&t=8s
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Kalau dulu selalu kita tonton filem arahan Datuk Yusof Haslam, sekarang ni dah tiba pula masa untuk anak-anaknya bersinar.
Syamsul dan Syafiq Yusof merupakan anak kepada penerbit dan pengarah legend, Datuk Yusof Haslam yang dahulunya sering menghasilkan filem-filem box office seperti Sembilu, Maria Mariana dan banyak lagi.
Boleh dikatakan filem terbitan Skop Productions antara pelopor filem yang berjaya menarik penonton ke pawagam. Buktinya, pada tahun 90-an dahulu pun filem terbitan mereka dah cecah kutipan jutaan ringgit.
Kini tiba masanya untuk dua beradik ini meneruskan legasi pengarahan filem Melayu bagi memartabatkan lagi industri perfileman Malaysia.
Jom kita lihat antara kejayaan-kejayaan kutipan filem box office arahan tiga beranak ini.
1. Munafik 2 (2018)
Arahan: Syamsul Yusof
Kutipan (RM): 21.60 juta (tayangan 4 hari)
2. Abang Long Fadil 2 (2017)
Arahan: Syafiq Yusof
Kutipan(RM): 18.15 juta
3. Munafik (2016)
Arahan: Syamsul Yusof
Kutipan (RM): 17.04 juta
4. KL Special Force (2018)
Arahan: Syafiq Yusof
Kutipan (RM): 12.22 juta
5. KL Gangster (2011)
Arahan: Syamsul Yusof
Kutipan (RM): 11.74 juta
6. Khurafat (2011)
Arahan: Syamsul Yusof
Kutipan (RM): 8.08 juta
7. Sembilu 2 (1995)
Arahan: Datuk Yusuf Haslam
Kutipan (RM): 6.10 juta
8. Evolusi: KL Drift 2 (2013)
Arahan: Syamsul Yusof
Kutipan (RM): 5.67 juta
9. Jalan Kembali: Bohsia 2 (2012)
Arahan: Syamsul Yusof
Kutipan (RM): 4.98 juta
10. KL Gangster 2 (2013)
Arahan: Syamsul Yusof
Kutipan (RM): 4.96 juta
11. Maria Mariana (1996)
Arahan: Datuk Yusof Haslam
Kutipan (RM): 4.72 juta
12. Abang Long Fadil (2014)
Arahan: Syafiq Yusof
Kutipan (RM): 4.61 juta
13. Gerak Khas The Movie (2001)
Arahan: Datuk Yusof Haslam
Kutipan (RM): 4.40 juta
14. Sembilu (1994)
Arahan: Datuk Yusuf Haslam
Kutipan (RM): 4.39 juta
15. Mat Moto (2016)
Arahan: Pekin/Syafiq Yusof
Kutipan (RM): 4.33 juta
Dan dengarnya kutipan filem Munafik 2 untuk tayangan 10 hari dan mencecah RM 30 juta. Wow congrats Syamsul!
Ternyata keluarga ini sememangnya mempunyai bakat dan kelebihan dalam bidang perfileman. Salute!
Penyanyi terkenal tanah air, Anuar Zain, menzahirkan rasa sebak apabila mengenangkan nasib yang menimpa rakyat Palestin, terutama golongan kanak-kanak yang tidak berdosa menjadi mangsa korban oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.
Kata pelantun lagu popular Perpisahan itu, solidaritinya kepada saudara seagama terutama kepada kanak-kanak yang menderita di negara berkenaan sangat kuat.
“Saya menangis tengok keadaan mereka. Hati saya koyak rabak melihat penderitaan kanak-kanak di sana. Mereka tiada dunia untuk melihat dan ada doa sahaja.
“Memang itu yang ada dalam fikiran saya sebelum menganjurkan konsert solo ini. Namun, saya percaya kita sudah menunjukkan kasih sayang dekat saudara kita di Palestin.
“Saya juga ada buat perkongsian sedikit sebanyak di media sosial mengenai keadaan mereka di sana,” katanya pada sidang media selepas Konsert meraikan ulang tahun ke-40 pembabitannya dalam industri seni yang berlangsung di Stadium Malawati Shah Alam.
Bintang berusia 53 tahun itu turut berkesempatan menyeru orang ramai untuk sama-sama menyalurkan bantuan kepada rakyat Palestin untuk mengurangkan penderitaan mereka selain memanjatkan doa buat mereka yang berada di sana.
“Kalau ada rezeki lebih boleh infak untuk mereka menerusi pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyalurkan bantuan kepada rakyat Palestin.
“Kita kena berdoa dan beri kasih sayang kepada mereka melalui infak. Kita beri sokongan kepada orang yang teraniaya dan semoga urusan mereka dipermudahkan,” ujarnya lagi.
Sekadar informasi, konsert Anuar Zain berjaya memukau lebih 8,000 penonton yang membanjiri Stadium Malawati sejak jam 7 malam walaupun dalam keadaan hujan dan cuaca kurang baik.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Francais filem yang diadaptasi daripada novel tulisan J.K. Rowling ini sememangnya diminati oleh jutaan penonton di seluruh dunia sehingga kerap memecah rekod blockbuster di pawagam.
Selepas filem terakhirnya menemui penonton pada tahun 2011, fenomena Harry Potter masih lagi hebat dengan pembukaan banyak tarikan yang diilhamkan daripada Harry Potter. Antara yang popular adalah taman tema, kafe, teater dan tour di set penggambaran.
Jom lihat 5 lokasi pilihan REMAJA ini.
Universal Studios Japan
Harga Semasa di KLOOK RM712.89
Ini merupakan salah satu tarikan Harry Potter yang sentiasa ada dalam bucket list peminatnya. Wizarding World of Harry Potter ini mempersembahkan kedai sihir popular, Ollivander dan membolehkan korang melakukan spell.
Dengan pas istimewa KLOOK ini, korang boleh mendapatkan akses fast track di bahagian khas Harry Potter & the Forbidden Journey serta bahagian Flight of the Hippogriff.
.
.
Warner Brothers Studio UK
Harga Semasa di KLOOK RM147.55
Ini adalah trip paling berbaloi sekiranya korang merupakan peminat Harry Potter tegar. Sekiranya bercadang ke London, ambil peluang untuk mengikuti jelajah Warner Bros. Studio dan terus ke Oxford dengan menaiki perkhidmatan koc yang disediakan.
Jelajah ini akan mengambil masa 7 jam, oleh itu kami nasihatkan agar korang bersiap sedia untuk seharian mengikutinya tanpa apa-apa perancangan lain.
.
.
Teater Broadway New York
Harga Semasa di KLOOK RM1069.55
Persembahan teater Harry potter & the Cursed Child telah menjadi salah satu persembahan paling popular di panggung terkemuka New York, Broadway.
Teater ini adalah hasil adaptasi naskah berjudul sama dan ia menceritakan mengenai anak lelaki Harry dan Ginny kira-kira 19 tahun selepas berakhirnya novel ketujuh Harry Potter.
.
.
New College Oxford, UK
Harga Semasa di KLOOK RM147.55
Serius terasa seperti berada dalam dunia Harry Potter! Tour di sekeliling kampus New College ini membawa korang ke sudut-sudut familiar yang menjadi lokasi penggambaran filem blokbuster tersebut.
Selain boleh bergambar sakan, korang juga akan diceritakan mengenai kisah menarik penggambaran filem tersebut.
.
.
Kafe Platform 9 1/2 Ipoh Perak
Akhirnya, ada juga tarikan berkonsepkan Harry Potter di Malaysia. Kafe yang diubah daripada bangunan lama di Ipoh ini membuatkan korang terasa seperti berada di Diagon Alley.
Antara menu signature yang disediakan ialah aiskrim Butterscoth dan Butterbrew yang diilhamkan daripada filem Harry Potter. Jadi bila berada di Ipoh, jangan lupa untuk mencari kafe ini di lorong Concubine tau.
.
.
Oleh sebab itu, sempena ulang tahun ke-20 sejak filem pertama Harry Potter ditayangkan REMAJA rasakan ia adalah idea percutian yang menarik untuk korang rancang bagi tahun hadapan.
Tak terlalu awal untuk korang merancang percutian pada tahun 2020, bermula sekarang. Why not korang tempah pas masuk semudah satu klik secara online di aplikasi KLOOK.
Tak perlulah korang beratur panjang untuk membeli tiket, lebih-lebih lagi tarikan popular Harry Potter seperti yang REMAJA cadangkan. Malah, korang boleh berjimat kerana harga tiket yang ditempah awal adalah lebih murah berbanding pembelian on-the-spot di kaunter.
KLOOK juga menawarkan pelbagai pembelian pada harga lebih rendah seperti cruise, bus tour, membeli kad WiFi & SIM Card, pembelian makanan & minuman serta macam-macam lagi di 350 buah destinasi seluruh dunia.
Apa yang perlu korang lakukan hanyalah tunjukkan telefon pintar sebagai e-Tiket.
JUALAN AKHIR TAHUN
Kami cadangkan agar korang jangan lepaskan peluang untuk menempah awal pas masuk tarikan Harry Potter sempena ‘Xmas Sale Of The Year‘ terbesar! Rebut promosi dan diskaun sehingga 22% bermula 12 – 14 December ini.
Jika korang sudah terlepas terikh tersebut, ada lagi…
Mulai sekarang hingga 31 Disember ini, rebut promosi #JustKlookIt untuk menikmati diskaun sehingga RM350. Diskau RM100 diberikan dengan pembelian minimum RM1,000 menggunakan kod promo KLOOKIT100.
Manakala diskaun hingga RM250 pula diberikan dengan pembelian minimum RM1,500 menerusi aplikasi mobil Klook di iOS dan Android dengan kod promo KLOOKIT250.
Untuk info lanjut, layari Instagram dan Facebook KLOOK bagi mendapatkan info lanjut mengenai tawaran dan promosi yang sedang berlangsung ini.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Baru-baru ini tular sebuah video iklan terbaru dari jenama fesyen Korea Selatan ‘Wacky Willy’ berjaya menarik perhatian pengguna media sosial kerana jalan penceritaan komedi...