Inilah yang kita panggil pengaruh yang di bawa dari budaya popular. Apa yang menarik dalam kes ini ialah ia muncul dari sebuah filem yang eksklusif ditayangkan menerusi platform streaming, Netflix.
Filem instant hit ini bertajuk ‘To All the Boys I’ve Loved Before’ yang merupakan adaptasi daripada novel berjudul sama karya Jenny Han telah secara tidak sengaja melonjakkan jualan minuman yogurt iaitu Yakult.
Menurut pengeluarnya iaitu Yakult Honsha CO., pihaknya mendapati kuasa product placement di dalam filem tersebut sangat berkesa walaupun ia bukanlah disengajakan untuk tujuan komersial.
Di dalam filem tersebut, salah seorang adik watak utamanya dilihat meminum minuman tersebut dan ia pantas menjadi topik hangat di Twitter.
Sekeping foto yang dikongsi oleh seorang pengguna Twitter juga menunjukkan salah seorang watak utama (yang menjadi pujaan ramai gadis) bernama Peter Kavinsky dilihat turut mengambil minuman ini.
BACA: 21 Filem Yang Wajib Kamu Tonton Sepanjang Bulan September
Menerusi filem ini, mereka tidak menyebut secara khusus jenama Yakult tetapi memanggilnya sebagai ‘Korean yogurt smoothie’. Dan sebenarnya jenama Yakult ini bukanlah berasal daripada Korea tetapi negara Jepun.
Walaupun namanya tidak sekalipun disebut tetapi ia nama jenamanya jelas kelihatan pada botol yang muncul beberapa kali dalam filem tersebut.
Impak terhadap jenama Yakult juga melonjak secara tiba-tiba apabila nilai pegangang saham meningkat sebantan 2.6 peratys sejak filem itu dikeluarkan di Netflix pada 17 Ogos lalu.
Dan sehingga kini brand awareness Yakult telah meningkat terutamanya di kalangan generasi millenial yang gemarkan sesuatu yang baru, tular dan muncul dalam apa-apa filem atau drama kegemaran mereka.
Bagaimana pula di Malaysia? Well, sejauh mana ia meningkat popular kami tidak pasti. Mungkin kerana jenama minuman ini sudah terlalu biasa dalam kehidupan seharian kita. Jadi impaknya mungkin tidaklah seperti yang berlaku di luar negara.