OPPO A91 menggelar dirinya sebagai telefon pintar ‘camera-oriented’. Itu bermakna mereka mengfokuskan kepada fungsi kamera hadapan dan belakang dan dilihat sesuai dengan pengguna yang selalu mengambil foto dan video.
Sekiranya benar kamera yang ditawarkan oleh OPPO A91 ini cantik kualitinya, ini bermakna ini adalah telefon berkamera baik dengan harga paling berbaloi (RM999) untuk korang dapatkan berbanding model lain dalam pasaran.
‘Quad Camera’ yang terletak di bahagian belakang telefon jelas menunjukkan 4 lensa berbeza untuk mendapatkan paparan foto dan video terbaik. Ia terdiri daripada 48MP main sensor, 8MP ultrawide sensor, 2MP mono sensor dan 2MP depth sensor.
Ads
Manakala sensor bagi kamera hadapannya (selfie camera) mempunyai kelebihan 16MP. Hmm interesting.. tinggi juga taraf megapixel-nya.
Kami cuba beberapa posisi kamera di antara mod lensa biasa dan lensa portrait untuk melakukan perbandingan mengenai kualiti gambar yang terhasil.
Mind you, keadaan bilik ini memang sengaja kami biarkan sedikit gelap tanpa membuka kesemua lampu bagi benar-benar menguji kualiti gambar.
Not bad kan walaupun ketika menggunakan lensa kamera biasa. Imej masih mempunyai efek bokeh di bahagian belakang bagi memberi impak kepada objek.
Selain daripada dua fungsi ini, OPPO A91 juga dilengkapi dengan mod panorama, night scene, time-lapse dan slow motion. Penulis juga pasti impak foto akan kelihatan berbeza jika korang mencubanya dengan sinaran matahari di luar bangunan.
Bagi kamera hadapannya pula, korang boleh memilih untuk turn on/off beautifying mode kerana kualiti kamera asalnya agak memuaskan.
Ads
Dalam bab kelajuan gajet pula, penulis merasakan korang akan berpuas hati apabila menggunakan aplikasi media sosial seperti Twitter dan Instagram. Ia bergerak lancar dengan simpanan 8GB RAM dan 128GB ROM.
Penulis juga menggemar skrin AMOLED display yang akan digemari oleh peminat video YouTube dan NETFLIX. Bagi korang yang gemarkan online-shopping, fungsi sasaran beli belah pada kameranya akan kamu hargai.
So what do you think? Pada harga pasaran RM999, korang rasakan OPPO A91 berbaloi untuk dimiliki?
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Hujung minggu lalu, Ariana Grande telah melakukan kemunculan sulung di atas pentas selepas negara Amerika Syarikat diletakkan di bawah perintah berkurung dek kerana wabak Covid-19 yang teruk melanda negara tersebut.
Sebagai salah seorang artis yang melakukan persembahan secara virtual bersama Lady Gaga, Ariana dan Gaga memuaskan hati ramai peminat mereka apabila turut membawa pulang anugerah untuk Lagu Tahunan, Kolaborasi Terbaik dan Sinematografi Terbaik untuk lagu Rain On Me.
Selepas kejayaan tersebut, nampaknya Ariana sekali lagi mencipta rekod baharu hari ini!
Secara rasminya, Ariana Grande kini ialah personaliti perempuan paling popular di Instagram dengan jumlah pengikut paling ramai.
Pengikutnya kini mencecah angka 200 juta orang, melebihi pengikut Selena Gomez (190 juta) dan Kylie Jenner (193 juta)! Ariana juga adalah perempuan pertama yang berjaya mencapai angka 200 juta itu.
Bagaimanapun secara keseluruhan, pemain bola sepak Portugal Cristiano Ronaldo masih merupakan personaliti paling popular di Instagram dengan sejumlah 238 juta pengikut.
Naturally, Lady Gaga menjadi antara orang pertama yang mengucapkan tahniah kepada Ariana di atas kejayaan tersebut.
“Congratulations to my friend Ariana Grande for 200 million followers! You are a queen, wear that crown!
Menariknya, personaliti yang ‘membuat duit’ terbanyak di Instagram bukannya terdiri daripada Ariana, Kylie, Selena ataupun Cristiano. Menurut Instagram, Dwayne ‘The Rock’ Johnson (180 juta pengikut) kini memegang title tersebut.
Keuntungan yang dicapai The Rock menerusi Instagram saja telah meningkat 15 peratus berbanding tahun lepas. Percaya tak, satu posting oleh The Rock saja bernilai USD1 juta tau!
Selain mereka berlima, antara personaliti lain yang giat mengaut keuntungan di Instagram ialah Beyonce, Justin Bieber dan Taylor Swift.
Haihh, best-nya lah kalau boleh menjadi The Rock! Tak jadi paling popular pun tak apa, asalkan duit masuk hehe..
*
Bercakap mengenai Rain On Me nyanyian Lady Gaga dan Ariana Grande, jom lihat 5 stail pelitup muka ataupun face mask yang dipakai oleh Gaga pada acara VMAs 2020, Isnin lalu.
Buat pengikut Liga Pro PUBG Mobile di Malaysia, tentunya korang mengakui kelebihan yang dimiliki oleh pasukan tempatan 4Rivals.
Sejak penampilan 4Rivals pada Ogos 2021, pasukan yang berpangkalan di Selangor ini berjaya meningkat naik hanya dalam masa yang singkat. Bukan saja mengharumkan nama dengan layak ke PMGC, malahan mereka turut merangkul tempat ketiga dalam Liga Pro PUBG Mobile – Kejuaran SEA Musim 4: Liga, serta Liga Pro PUBG Mobile – MYSG Musim 4: Akhir.
4Rivals terus membuktikan bahawa mereka bukan calang-calang pasukan setelah melakukan kemunculan sulung di Kejohanan Global PUBG Mobole (PMGC) sebagai salah satu daripada dua pasukan yang mewakili Malaysia.
Maka, tidak hairanlah apabila baru-baru ini 4Rival telah diumumkan menerima sokongan daripada dua jenama besar iaitu daripada Yoodo, jenama perkhidmatan 100 peratus mudah alih digital pertama yang boleh diubahsuai di Malaysia dan organisasi antarabangsa e-sukan yang berpangkalan di Sweden, Alliance.
Bersama, mereka telah memperkenalkan pasukan baharu PUBG Mobile iaitu Yoodo Alliance-4Rivals!
Kata Ketua Yoodo iaitu Chow Tuck Mun, Yoodosebagai sebuah syarikat telekomunikasi yang sentiasa memperjuangkan bakat e-sukan Malaysia menyokong pemain generasi baharu seperti pasukan 4Rivals ini demi meningkatkan peluang e-sukan tempatan ke tahap yang lebih tinggi. Di samping itu, kerjasama ini juga mengukuhkan lagi kedudukan Yoodo sebagai syarikat telekomunikasi pilihan untuk pemain e-sukan.
Komitmen Yoodo untuk melahirkan lebih ramai pemenang dan memupuk bakat juga dikongsi oleh Alliance. Bak kata pengasas dan CEO Alliance, Jonathan ‘Lodo’ Berg, mereka yakin kerjasam dengan 4Rivals ini mampu berjaya di peringkat tempatan dan antarabangsa.
*
Bercakap dengan CEO pasukan 4Rivals iaitu Mohd Hafizuddin Yusoff, dengan pengenalan pasukan Yoodo Alliance-4Rivals ini, misi mereka sekarang hanya satu iaitu untuk menjadi ‘performance team’ dalam dunia kejohanan PUBG.
Ahli pasukan Yoodo Alliance-4Rivals bersama-sama Chow Tuck Mun dan Jonathan Berg dalam sidang media atas talian, baru-baru ini.
“Alhamdulillah, Yoodo & Alliance menyokong hasrat kami untuk menjadi pasukan terbaik dengan memberikan fasiliti penting sempena kemunculan kami di kejohanan antarabangsa.”
“Dengen penambahan pemain baru-baru ini iaitu Vokey bagi posisi Fragger untuk musim seterusnya, sasaran kita sekarang adalah untuk pasukan nombor satu dalam Liga Pro PUBG Mobile (PMPL) – Kejuaraan SEA Musim 4 : Liga. Misi kami adalah untuk menjadi pasukan pertama dari Malaysia untuk mendapatkan sekurang-kurangnya tiga kedudukan teratas di Kejohanan Global PUBG Mobile (PMGC),” kongsi Hafizuddin.
Buat masa ini, senarai pemain pasukan Yoodo Alliance-4Rivals terdiri oleh :
Appy– Muhammad Haziq Hanafi bin Mad Zain, 22 (In Game Leader)
Eypul – Mohamad Saiful Annuar Bin Shahrom, 25 (Support)
Rith– Harith Aimar bin Stanley Michael, 18 (Fragger)
Pemburu– Sahrul Daulay Bin Jailani, 25 (Support)
Vokey– Muhammad Imran b Rosli, 22 (Fragger)
Kehadiran Pasukan Filipina
Untuk pengetahuan korang, Liga Pro PUBG Mobile (PMPL) – Kejuaraan SEA Musim 5 akan datang bakal disertai oleh sebuah lagi negara Asia Tenggara baharu iaitu Filipina. Ia telahpun diumumkan menerusi akaun Facebook PUBG Mobile E-Sports Malaysia dan kini, saingan akan terbahagi kepada tiga buah negara termasuk Malaysia dan Singapura.
Komen Hafizuddin, pasukan Yoodo Alliance-4Rivals tidak mudah melatah dengan saingan baharu ini sebaliknya meraikan liga yang lebih meriah selepas ini.
“Setiap negara mempunyai meta tersendiri. Kita tidak nafikan pasukan dari Filipina ada kekuatannya tetapi untuk saya, apabila mereka menyertai PMPL di Malaysia; sudah tentu serta-merta mereka akan menjadi antara pencabar terdekat kita untuk merebut kejuaraan.
“Saya percaya dengan pengalaman yang 4Rivals ada hingga sampai ke PMGC, kita masih mampu menjadi yang terbaik di peringkat PMPL. Lagi pula, liga di Malaysia ini seperti yang kita tahu amat kompetitif dan komuniti PUBG kita juga sangat bagus. Kita telah buktikan kita antara liga terbaik di dunia setelah dua pasukan PMPL berjaya ke PMGC dari Malaysia,” katanya.
Tambah Hafiz lagi, tekanan sebaliknya akan dirasai oleh pasukan Filipina yang baru menyertai kerana mereka akan berdepan cabaran sengit dari pasukan lain yang lebih berpengalaman dalam liga PMPL.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Hari ini merupakan penentuan bagi rakyat Malaysia sama ada Perintah Kawalan Pergerakan akan dilanjutkan atau pun tidak. Ramai yang bersetuju sekiranyanya PKP ini disambung sehingga negara kita benar-benar pulih daripada wabak COVID-19.
Walau bagaimanapun, apa sahaja yang bakal diumumkan oleh Perdana Menteri nanti rasanya masyarakat akan menerima dengan hati terbuka kerana banyak kemudahan yang telah disediakan, terutamanya untuk pembelian barang keperluan di pasar raya.
Jika tidak mahu bersesak di pasar raya, korang boleh membuat pembelian secara online atau pun kini Tesco juga sudah menyediakan kemudahan pembelian menerusi aplikasi WhastsaApp.
Menurut perkongsian daripada Ariff Iskandar Sa’id, kaedah yang digunakan Tesco ini sudah pun dimulakan beberapa hari lepas. Paling senang dan convenient kerana korang beri sahaja list panjang berjela dekat personal shopper Tesco yang berdekatan, selepas itu mereka akan sediakan barangan yang korang nak beli.
Jika barang atau jenama yang korang minta tiada di Tesco tersebut, mereka akan cadangkan jenama lain yang berkaitan. Nak mudah, bagi la list yang spesifik sikit dan boleh refer barang pada aplikasi MY Tesco Online. Harga barang adalah sama seperti di Tesco dan tiada cas lebih untuk personal shopper.
Dah setuju dengan barangan yang hendak dibeli, personal shopper Tesco ini akan sediakan barcode berserta jumlah yang korang perlu bayar.
Namun begitu, barcode yang diberikan hanya sah dalam tempoh 30 minit, jadi korang kena bagi tahu pukul berapa nak pergi ambil barang-barang tersebut.
Sampai sahaja di Tesco pilihan korang tu, pergi service counter dan mereka akan tunjuk troli berserta barang yang sudah tersedia discan. Selepas itu, terus ke kaunter dan bayar ikut jumlah barcode yang personal shopper WhatsApp tadi.Ha, mudah je kan? Tak perlulah korang nak mengambil masa yang lama di pasar raya untuk membeli barang keperluan
Tak perlu beratur sebab Tesco dah sediakan kaunter istimewa untuk pelanggan ‘Order & Collect’.
Ha, mudah je kan? Tak perlulah korang nak mengambil masa yang lama di pasar raya untuk membeli barang keperluan. WhatsApp sahaja personal shopper Tesco yang terdekat dengan menghubungi talian-talian berikut:
Selamat membeli!
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Baru-baru ini, penyanyi dan juga salah seorang anggota idola K-Pop terkenal, Beomgyu TOMORROW X TOGETHER (TXT) meraih perhatian peminat apabila mendermakan wang sebanyak 30...