Umum mengetahui semalam, Menteri Kesihatan iaitu Yang Berhormat Khairy Jamaluddin telah mengumumkan dan melancarkan laman sesawang baharu dikenali sebagai CovidNow dalam usaha menyediakan data yang lebih telus untuk dikongsi bersama rakyat.
Laman khusus tersebut malah sudah pun boleh dilayari bermula pukul 6 petang semalam menerusi alamat https://COVIDNOW.moh.gov.my.
Tapi kena perlu ada laman CovidNow ni, ini sebabnya.
Data utama yang lebih mudah difahami
Laman sesawang baharu CovidNow akan memaparkan data utama yang lebih mudah difahami dan boleh diakses oleh masyarakat agar mesej disampaikan lebih baik dan pada masa sama, beliau berharap usaha itu akan memberi kesedaran tinggi kepada rakyat memahami senario semasa Covid-19 dalam negara dan melakukan perubahan tingkah laku.
Ads
Persediaan hidup bersama virus sebagai endemik
Jangkaan bahawa Malaysia akan memasuki fasa endemik bermula akhir bulan Oktober, tahun ini.
Usaha berterusan ini jelas Khairy, dengan mempertingkatkan amalan rutin prosedur operasi standard (SOP) agar boleh memasuki fasa baharu hidup bersama virus sebagai endemik.
“Set data ditambah melibatkan perincian kes baharu dan kematian yang turut ada status imunisasi dan jenis vaksin diterima pesakit atau si mati serta data kapasiti katil hospital,” jelasnya.
Ads
Pelaporan yang lebih tepat juga melibatkan kes kematian apabila masa dan tarikh sebenar kejadian akan dilaporkan pada hari pertama sebelum bedah siasat dan pengesahan kematian. Justeru, beliau berharap tidak berlaku lagi pelaporan tertunggak kes lama yang disebabkan birokrasi lambat disahkan seperti sebelum ini sedangkan ia tidak menggambarkan situasi terkini.
Beliau memberi contoh kes di Selangor dan Kuala Lumpur yang direkodkan amat tinggi namun apabila diteliti semula ia adalah berpunca daripada kelewatan pengesahan prosedur klinikal.
Ads
“CovidNow dijamin memaparkan data sebenar daripada sumber utama serta disiarkan secara berstruktur dan berfokus yang dikemas kini berbanding imej statistik semata-mata,” tegas Khairy.
Bagi kebanyakan daripada kita yang tidak begitu memahami maksud sebenar endemik dan keliru sekiranya ia sama dengan pandemik, jangan risau. Kami akan cuba untuk menjelaskan maksud terma ini.
Pertamanya, endemik tidak sama dengan pandemik – mahupun epidemik iaitu satu lagi terma yang selalu digunapakai untuk mengklasifikan negara yang telah diserang penyakit berjangkit.
Endemik merujuk kepada penyakit atau wabak yang sentiasa wujud di sesebuah kawasan dalam tempoh masa tertentu. Ini termasuklah penularan wabak dalam skop yang lebih besar melibatkan sebuah negara.
Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.
Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan. Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Banjir besar yang melanda Malaysia tidak hanya memberi kesan kepada kediaman dan harta benda peribadi. Malah ia turut memusnahkan jutaan buku yang ditenggelami air.
Kira-kira dua hingga tiga juta buah bahan bacaan dilaporkan rosak di gudang Big Bad Wolf dan kedai buku BookXcess @Wolf House yang terletak di Seksyen 33, Taman Alam Indah dekat Shah Alam akibat banjir teruk yang melanda Selangor tempoh hari.
Menurut pengasas bersama BookXcess dan Big Bad Wolf Books iaitu Andrew Yap, jumlah kerugian masih dalam proses penilaian kerana ia akan mengambil sedikit masa untuk dipastikan.
Namun berdasarkan penilaian awal, jutaan buku sudah disahkan rosak, musnah dan tidak dapat diselamatkan. Begitu juga dengan peralatan gudang yang memakan kos yang tinggi. Buat masa ini, kerja-kerja pembersihan gudang dan pembuangan bahan bacaan yang rosak ini sedang dilaksanakan.
Selain kedai buku BookXcess di Wolf House ini, setakat ini kesemua 14 cawangan BookXcess di seluruh negara serta BookXcess Online & Big Bad Wolf Books di platform Shopee masih beroperasi seperti biasa dan menerima tempahan.
Walaupun kehilangan jutaan bahan bacaan, pihak gudang Big Bad Wolf dan BookXcess difahamkan masih terbuka hati untuk menderma buku kepada masyarakat sekitar yang terjejas teruk akibat bencana banjir besar pada bulan ini.
Sayu hati kan melihat jutaan buku rosak ditenggelami air dan terpaksa dilupuskan. Bencana banjir besar ini benar-benar menguji seluruh rakyat Malaysia. Semoga apa yang berlaku memberi hikmah agar kita lebih bersyukur dengan segala kelebihan yang diperolehi selama ini.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
China berpendapat yang konflik Palestin dan Israel ini harus ditamatkan, justeru renjatan senjata haruslah dilakukan. Mereka juga berkata yang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bertanggungjawab dalam memberi solusi kepada konflik ini yang telah berlangsung setelah sekian lamanya dan masih tiada lagi jalan penyelesaiannya.
Menurut sumber Bernama, Menteri Luar Wang Yi menyuarakan pendirian China tentang konflik Palestin-Israel ini menerusi sebuah panggilan telefon bersama Menteri Luar Pakistan, Shah Mahmood pada hari Sabtu yang lalu. Beliau menyatakan yang konflik ini tercetus berulang kali kerana tiada solusi yang adil, dan proses damai Timur Tengah telah terbabas dari landasan asal.
Sumber: Astro Awani
China telah menggesa agar renjatan senjata ini dilakukan demi membebaskan tanah Palestin dan menghentikan kekejaman terhadap mereka, China juga telah menggesa semua anggota Majlis Keselamatan PBB untuk menggalas tanggungjawab yang sepatutnya dan menyumbang usaha mereka dalam memastikan keselamatan dan keamanan serantau.
Menurut Wang, beliau mengatakan bahawa selaku pengerusi bergilir Majlis Keselamatan PBB untuk Mei, China telah dua kali berusaha untuk mengadakan rundingan kecemasan mengenai konflik Palestin-Israel namun tiada kesepakatan dicapai.
Wang Yi juga telah menegaskan pelaksanaan penyelesaian konflik Palestin-Israel ini merupakan kaedah muktamad bagi penyelesaian isu Palestin dan Israel ini. Maka, China akan mempengurusikan debat terbuka mengenai konflik ini di Majlis Keselamatan PBB dan beliau berharap agar semua dapat mencapai konsensus berhubungan dengan isu ini.
China juga menyatakan bahawa mereka menyokong teguh perjuangan rakyat Palestin dalam memperjuangkan hak mereka yang sah, dan China juga berharap agar solusi isu ini dapat diraih secara adil melalui dialog politik, dan PBB, Liga Arab, Pertubuhan Kerajaan Islam (OIC) juga memainkan peranan penting demi mencapai kata sepakat dalam menyelesaikan isu itu.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Tren transformasikan foto menjadi karikatur seakan karya Studio Ghibli yang sohor kini di platform media sosial bukan hanya sedang 'mendunia' di Malaysia bahkan di...