Tidak dinafikan insurans perubatan adalah penting kerana ia dapat melindungi dan membantu kita sewaktu mengalami kecemasan masalah kesihatan. Namun, bukan semua individu berkemampuan untuk mengambil insurans perubatan ini kerana memerlukan komitmen bayaran pada setiap bulan.
Terbaharu, Pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kini boleh memanfaatkan Akaun 2 untuk membeli insurans dan takaful menerusi platform i-Lindung. Ia merangkumi perlindungan hayat dan penyakit kritikal yang disediakan syarikat insurans serta pengendali takaful diluluskan seperti FWD Takaful Berhad, Prudential Assurance Malaysia Berhad, Prudential BSN Takaful Berhad, Etiqa Life Insurance Berhad dan Etiqa Family Takaful Berhad.
Penawaran perlindungan yang disediakan adalah daripada harga serendah RM30 setahun, bagi perlindungan berjumlah RM10,000 bersamaan dengan bayaran kurang RM3 sebulan.
Siapa yang boleh memohon?
Ads
Warganegara Malaysia
Pengguna i-Akaun (Ahli)
Mempunyai baki simpanan di dalam akaun KWSP
Pembelian produk di bawah i-Lindung hanya boleh dibuat secara dalam talian melalui i-Akaun (Ahli). Jenis-jenis perlindungan yang ditawarkan adalah perlindungan hayat dan perlindungan penyakit kritikal.
Pembelian perlindungan menerusi platform i-Lindung ini juga sangat mudah kerana ia tidak memerlukan pemeriksaan perubatan dan menyediakan sebut harga serta-merta. Pengguna juga diberi kemudahan akses dan boleh menganalisis semua maklumat produk yang ditawarkan sebelum membuat pilihan.
Ads
Bagi yang belum mempunyai insurans, rasanya korang boleh pertimbangkan tawaran yang diberikan oleh KWSP ini. Bak kata pepatah, sediakan payung sebelum hujan. Betul tak?
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
https://www.youtube.com/watch?v=t8CUdP77dPE
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Kita sering terbaca rungutan dikongsikan di media sosial mengenai syarikat kurier lambat membuat hantaran barang walau penjual sudah memaklumkan ia sudah lama dihantar. Masa yang sama, ada juga barangan yang kita poskan sampai lambat kepada penerima hingga menyukarkan andai bungkusan itu penting.
Jangan tak tahu ya, rupanya kita boleh saman syarikat kurier jika tak berpuas hati dengan perkhidmatan mereka. Jadi kalau lepas ni korang ada masalah dengan syarikat penghantaran, boleh je buat tuntutan ke atas mereka.
Peguam terkenal, Nor Zabetha dari Tetuan Nor Zabetha Chinna & Co berkongsi kisah satu syarikat kurier yang disaman hanya kerana lewat menghantar pesanan.
Kadang-kadang kita yang menjalankan perniagaan online akan membuat serahan barangan melalui khidmat kurier dan penghantaran secara pos.
Banyak jugalah timbul rasa tidak puas hati dengan syarikat kurier tetapi ramai yang tidak teruskan dengan saman.
Kali ini saya hendak kongsi kes di mahkamah yang menyaman syarikat kurier dengan tuntutan 1 juta kerana kelewatan syarikat kurier membuat penghantaran sehingga menyebabkan kerugian. Berjaya atau tidak dapat sejuta ini? Baca dulu.
Dalam kes ABP PERFAB (M) SDN BHD lwn. NATIONWIDE EXPRESS COURIER SERVICES BHD, [2012] 1 CLJ 704, pada tahun 2003, ABP telah menggunakan khidmat Nationwide Express (NE) untuk menghantar satu dokumen tender pada 11/6/2003, pada pukul 10 pagi iaitu 2 jam sebelum masa tender tamat.
Dokumen tersebut gagal diserahkan pada waktu yang diarahkan oleh ABP, sehingga menyebabkan ABP gagal memperolehi tender RM1 juta tersebut.
ABP telah memulakan kes di mahkamah dengan alegasi bahawa defendan telah memungkiri kontrak dan/atau cuai untuk menyerahkan dokumen tender itu pada atau sebelum masa yang telah diendorskan atas sampul surat yang mengandungi dokumen tender itu.
Tetapi NE menghujahkan pembelaan bahawa ABP, tidak boleh menyaman NE sehingga RM1 juta. Kalau pun NE bersalah. NE hanya perlu bayar RM200 sahaja kerana telah terkandung dalam syarat-syarat kurier NE iaitu"'Standard Conditions of Carriage yang merupakan syarat terdahulu penerimaan konsainan oleh ABP, liabiliti NE adalah terhad kepada RM200.
NE juga berhujah bahawa "Standard Conditions" tersebut terdapat di muka hadapan kesemua nota-nota konsainan NE termasuk bagi penghantaran dokumen tender ABP.
Jadi untuk fahaman mudah saya simpulkan maksud NE di sini. NE kata, syarat awal hendak gunakan servis mereka adalah pengguna perlu setuju, kalau berlaku tuntutan ganti rugi, kerosakan atau apa sahaja yang tak puas hati sekalipun. Ya! Mereka akan bayar tetapi maksimum RM200. Itu sahaja walaupun kerosakan adalah lebih.
Untuk menepis dakwaan ini ABP mempertahankan bahawa Standard Conditions dalam nota-nota konsainan adalah kurang jelas, kabur dan tidak pasti dan juga tiada notis yang munasabah telah diberikan kepada plaintif terhadap "Standards Conditions" tersebut. Oleh itu tidak terpakai syarat ini.
Jadi berdebatlah kedua-dua mereka ini, yang ABP kata begini dan NE pula kata begitu. Siapa yang menang? Mahkamah bersetuju bahawa NE telah gagal menyampaikan dokumen berdasarkan tempoh masa yang ditetapkan.
Oleh yang demikian NE perlu membayar kepada ABP ganti rugi. Pun begitu memandangkan mahkamah juga bersetuju liabiliti NE adalah terhad kepada RM200. Jadi NE perlu membayar RM200 sahaja.
Tetapi memandangkan Defendan (NE) telah berjaya dibuktikan cuai dan menyebabkan ABP membawa kes ini ke mahkamah, jadi NE perlu membayar kos mahkamah sebanyak RM8,000 kepada ABP. Masih juga tidak sampai ratus ribu, jumlah ganti rugi diperolehi.
Mahkamah juga berpendapat bahawa dakwaan ABP bahawa peruntukan klausa pembatasan liabiliti NE adalah kabur, tidak pasti dan kurang jelas adalah tidak berasas. ABP tidak boleh menafikan bahawa ianya telah bersetuju menerima terma-terma yang termaktub dalam "Standard Conditions" itu.
Begitulah keputusan kes ini. Dalam kes ini, mahkamah juga merujuk kepada beberapa kes yang mengandungi prinsip undang-undang yang sama iaitu berkenaan tanggungjawab syarikat kurier.
Memang ada tanggungjawab, tetapi liabilitinya terhad. Maksudnya jika mereka cuai, mereka perlu bayar ganti rugi tetapi tidak banyak dan semuanya terikat kepada syarat-syarat.
Pesanan saya, kalau hendak guna syarikat kurier bagi tujuan penghantaran, janganlah hantar sesuatu yang terlalu benilai seperti handphone, barang kemas atau apa sahaja melebihi nilai ganti rugi yang dibenarkan. Seolah-olah mencari masalah.
Kalau nilai yang mahal, kita ambil inisiatif hantar sendiri atau cari alternative lain atau mungkin naikkan nilai liabiliti/ insurans penghantaran (jika ada).
Jangan dek kerana kecuaian kita, ambil mudah cara penghantaran kita mengalami kerugian. Sumber : Nor Zabetha
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam berkata, kerajaan akan menambah baik kemudahan dan rawatan bagi anjing K9 Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM).
Menurutnya, kerajaan juga akan menambah bilangan anjing pengesan untuk pihak bomba, polis dan kastam.
Tambah beliau, anjing pengesan seperti Blake yang mati baru-baru ini telah banyak menabur bakti kepada negara.
“Kita semua mesti mengingati Blake, anggota Unit Pengesan K9 Bomba yang telah meninggalkan kita setelah menabur bakti untuk negara.
“Kerajaan akan menambah baik kemudahan dan rawatan perubatan bagi anjing K9 Jabatan Bomba dan Penyelamat.
“Kerajaan juga menambah bilangan anjing pengesan K9 untuk Bomba, Polis dan Kastam dengan peruntukan RM5 juta,” katanya.
Blake merupakan antara anjing unit K9 yang banyak menabur bakti dalam misi menyelamat pihak bomba.
Pada 19 September lepas, anjing pengesan milik JBPM, Blake terpaksa ditidurkan (euthanized) pada jam 4.38 petang selepas dikesan menghidapi barah.
Blake yang juga dikenali antara hero terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat mangsa insiden tanah runtuh di Batang Kali, Selangor pada Disember tahun lepas.
Buat makluman, anjing kesayangan ramai itu didiagnosis menghidap barah limfoma tahap empat pada 15 Ogos lalu.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
IHSAN FOTO/ARTIKEL: Awani, BERNAMA
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Sepanjang 2 hari yang lalu, netizen giat bercakap mengenai perpisahan jutawan bengkung dan barang kemas, Nur Sajat daripada teman lelaki, Coach Yin.
Bukan setakat cerita perpisahan yang meledak di media sosial. Ramai juga bercakap mengenai lelaki yang mengambil alih tempat Coach Yin iaitu seorang lelaki Lebanon yang dikenali sebagai Jad Issa.
Sepanjang tempoh tersebut, Coach Yin sebagai pasangan yang ditinggalkan dalam kes ini tidak cuba untuk menjawab soalan yang ditinggalkan oleh pengikutnya mengenai status hubungan mereka berdua.
Sama ada semasa melakukan video Live di Instagram ataupun di ruangan komen Instagram, dia tidak melayan.
Namun sebentar tadi, Coach Yin nyata tidak lagi mahu dikaitkan dengan Sajat – terutamanya apabila dia menerima “soalan-soalan mengarut” mengenai mereka berdua.
“Saya dan dia (Nur Sajat) sudah tiada apa-apa.
“Saya pun dah moved on dan saya gembira dengan kehidupan saya sekarang.
“Walaupun kami sudah tiada apa-apa, hubungan anak-anak dengan saya tetap sama seperti biasa,” katanya yang masih menyimpan foto bersama Syahmi dan Syaza.
Perkhabaran yang menggemparkan dua pertandingan ratu cantik terbesar dunia, Miss Universe dan Miss World baru-baru ini melibatkan jelitawan dari Thailand, Opal Suchata Chuangsri nyata...