Tidak dinafikan perniagaan makanan sentiasa mendapat permintaan ramai kerana rakyat Malaysia sememangnya suka mencuba menu baharu yang dijual.
Sebelum ini, kedai serbaneka 24 jam 7-Eleven telah pun meluaskan lagi perniagaan mereka dengan menjual pelbagai seleksi makanan ‘easy to eat’ dan terbaharu, jenama minuman boba terkenal, Tealive telah melancarkan stor berkonsep baharu atau Tealive Plus di Pavilion Kuala Lumpur.
Khabarnya, Tealive Plus ini menawarkan seleksi makanan dan minuman ekslusif yang tidak ditawarkan dimana-mana rangkaian cawangan mereka yang lain. Tealive Plus memberikan tawaran lebih menarik dengan bahan premium bagi memenuhi permintaan di lokasi eksklusif.
Ads
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Loob Holding, syarikat itu merancang untuk membuka 10 lagi stor berkonsep baharu ini di pusat bandar Kuala Lumpur termasuklah di Bangsar dan Mont Kiara. Secara keseluruhan, Tealive kini mempunyai lebih daripada 700 stor di seluruh Malaysia. Setakat ini, Tealive telah bertapak di Australia, Brunei, Myanmar, Filipina, United Kingdom, Vietnam dan Kemboja.
Untuk info, sebelum ini jenama aiskrim Wall’s telah pun berkolaborasi dengan Tealive dalam menghasilkan Wall’s Special Edition Tealive Boba Ice Cream. Ia diperbuat dengan 100% rasa teh susu dan bijian pearl yang kenyal, aiskrim ini direka khusus bagi memberikan pengalaman baru keapda minuman yang sememangnya sinonim dengan masyarakat Malaysia.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
https://www.youtube.com/watch?v=U985G7cH8a4&t=8s
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Cuaca di negara kita yang agak panas menjadi sebab kenapa pentingnya penggunaan penghawa dingin. Bila tiba waktu cuaca panas, kadangkala aircond dirumah sudah tidak terasa sejuk, dek kerana panas yang melampau atau penghawa dingin korang dah lama tak service.
Lagi-lagi bila kes harian Covid-19 meningkat dan kita mula berkerja dari rumah semula.
Rupanya mudah sahaja melakukan sesi service aircond ni, berikut merupakan perkongsian di laman Twitter tentang cara servis aircond sendiri di rumah hanya dengan modah RM25 sahaja.
Harini aku nak share kat korang cara nak servis aircond sendiri kat rumah. Bermodalkan RM25 ringgit jer kompom aircond korang yang kat rumah yang dah tak sejuk tu terus jadi macam baru.
Ada empat step yang mudah. Step easy dan mudah jer:
1. Buka cover aircond dan keluarkan filter. Make sure dah tutup switch aircond tau.
2. Spray cleaner ni dalam cooling fins/coils aircond tu.
Beli spray cleaner boleh dibeli di shopee je.
3. Biarkan dalam 10 minit, kotoran tu nanti akan keluar ikut paip belakang aircond. Tak perlu basuh ke apa dah.
4. Lepas 10 minit pasang balik filter dan cover aircond tu settle.
Amacam mudahkan tip yang dikongsikan ini? Selamat mencuba!
**Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Siapa sahaja tidak kenal dengan tagline ikonik dari pempengaruh masakan terkenal, Khairul Aming? Haaa…baru-baru ini beliau telah mengumumkan bahawa jenama sambalnya telah berjaya menjual 2.4 juta botol Sambal Nyet yang turut menyamai jumlah jualan sebanyak RM33.5 juta.
Ini adalah pencapaian yang mengagumkan untuk jenama dalam talian yang telah beroperasi hanya selama dua tahun lapan bulan sahaja. Lebih-lebih lagi apabila anda mempertimbangkan hakikat bahawa lelaki hebat ini bermula sebagai pencipta kandungan, dan bukan ahli perniagaan.
Semasa video berdurasi tiga minit itu, pencipta kandungan dan usahawan itu sempat berkongsi bahawa perniagaannya itu kini beralih kepada frasa seterusnya—automasi.
Pada masa ini, Khairulaming Brand mempunyai dua kilang yang mengeluarkan satu-satunya produknya, yang telah mendapat ulasan yang memberangsangkan daripada pengguna Malaysia. Kedua-dua kilang beroperasi sepenuhnya, tetapi beliau berkata kerja-kerja pengubahsuaian masih dijalankan untuk membawa masuk lebih banyak mesin.
Bercakap secara terbuka, beliau berkongsi automasi akan digunakan untuk meningkatkan pengeluaran Sambal Nyet kepada 7,000 botol sehari. Dan pada masa yang sama, ia akan membantu menyelesaikan beberapa isu yang telah dihadapi oleh perniagaan.
Beliau menjelaskan bahawa kualiti produk sebelum ini agak tidak konsisten kerana nisbah sambal dan minyak kadangkala berbeza dari satu botol ke botol. Dengan menggunakan automasi, setiap botol akan mempunyai bahan-bahan yang diagihkan secara sama rata.
Selain itu, automasi akan menyelesaikan isu kebocoran dalam beberapa botol. Ahli perniagaan itu menyatakan bahawa peratusan ralat adalah agak rendah (kira-kira 0.012% sahaja), tetapi jenama itu menyasarkan untuk mengurangkan jumlah itu lebih banyak lagi dengan menggunakan teknologi auto-capping.
Bercakap terus terang, usahawan muda ini turut menyuarakan perjuangan ahli perniagaan tempatan dan menyebut kos bahan mentah telah meningkat berbanding tiga tahun lalu. Jadi sebagai pemilik perniagaan, dia perlu mencari cara untuk mengawal kos operasi menggunakan automasi.
Ia adalah langkah bijak kerana automasi adalah satu kaedah yang dilaporkan telah dipersetujui oleh pakar industri untuk menjimatkan kos dan mengurangkan kesilapan manusia. Dan dengan berbuat demikian, dia menjelaskan bahawa kenaikan kos tidak akan membebankan pelanggan perniagaan.
Buat masa ini, beliau berkongsi perniagaan itu meraih jualan bernilai RM70,000 setiap hari. Dan mereka berada di landasan yang betul untuk menaikkan jumlah itu kepada RM100,000 sehari.
“Tetapi meningkatkan stok itu sendiri tidak mencukupi,” katanya. Sebaliknya, ini perlu digandingkan dengan meluaskan saluran pengedarannya. Oleh itu, beliau menyatakan pengembangan jenama itu ke dalam perdagangan langsung.
Mulai tahun ini, jenama itu telah mempelbagaikan saluran perniagaannya dan ke TikTok Shop. Ini telah berjaya meningkatkan jualan jenama Khairulaming melebihi RM5 juta.
“Dan menariknya, 76% daripada jualan itu datang daripada perdagangan langsung. Jadi kita dapat lihat bahawa pasaran sedang beralih ke arah strim langsung,
“Tetapi perubahan ini bukan hanya untuk pemilik perniagaan sahaja. Ia juga untuk pencipta kandungan dan industri pempengaruh kerana pemasaran digital telah mula berkembang ke arah industri strim langsung.” jelasnya lagi.
Dirinya turut mengaku bahawa sebagai pencipta kandungan dan usahawan, perdagangan langsung (atau jualan langsung) adalah kemahiran tambahan yang perlu dia pelajari. Ini semua supaya jenama boleh lebih bersedia apabila terdapat peralihan pasaran di kemudian hari.
Dengan visi perniagaan yang begitu jelas dan bersemangat waja untuk menaiktaraf perniagaan itu, tidak hairanlah apabila pempengaruh terkenal itu diangkat sebagai contoh anak muda terbaik dalam kalangan masyarakat Malaysia.
+++Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
SUMBER FOTO: Instagram Khairul Aming
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Kini sedang trending filem The-Con Heartist di Netflix dan semestinya ia menjadi perhatian warga maya Malaysia yang suka menonton filem di saluran penstriman atas talian itu. Dibarisi pelakon popular Thailand, salah satu watak yang mencuit hati adalah watak Ms Nongnuch lakonan Kathaleeya Mcintosh.
Watak seorang guru sekolah yang berusia dan tidak pandai bersolek serta begaya telah berjaya dihayati Kathaleeya dengan baik sekali. Kudos to her makeup and styling team! Kathaleeya yang sebenarnya sangat anggun dan bergaya, berubah 360 darjah menerusi transformasi yang dilakukan.
Di Thailand, Kathleeya bukan sahaja terkenal sebagai seorang pelakon bahkan dia juga seorang pengacara rancangan TV dan model. Sudahpun berkahwin dan memiliki tiga orang cahaya mata, biarpun sudah berusia 49, tahun dia masih kelihatan muda dan segar.
TENTANG THE CON-HEARTIST
Kisah yang digarap dalam filem ini cukup bersahaja dengan adegan dramatik yang diselitkan dengan unsur komedi. Mengisahkan tentang Ina, seorang wanita yang terpedaya dengan janji manis kekasihnya telah meminjam wang daripada bank semata-mata untuk membantu kekasinya membayar yuran pengajian. Rupa-rupanya itu hanya sandiwara dan setelah mendapat wang, kekasihnya itu telah meninggalkannya untuk mencari mangsa lain pula.
Ina yang telah berjaya mematahkan percubaan ‘scammer’ atas talian, akhirnya bekerjasama dengan ‘scammer’ tersebut untuk membalas dendam kepada bekas kekasihnya. Kalau nak tahu apa kesudahannya dengan lebih lanjut, korang kenalah tengok sendiri cerita ini!
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Baru-baru ini tular sebuah video iklan terbaru dari jenama fesyen Korea Selatan ‘Wacky Willy’ berjaya menarik perhatian pengguna media sosial kerana jalan penceritaan komedi...