
Hari kelahiran bintang Indonesia, Bunga Citra Lestari (BCL) tiba jua pada tarikh 22 Mac, hari ini.
Untuk kali pertamanya, BCL terbuka hati untuk menyampaikan status di paparan media sosial.
Catitnya menerusi Instagram Story, BCL menyifatkan pemergian Allahyarham Ashraf Sinclair sebagai berita yang masih sukar untuk dipercayai oleh walaupun sudah sebulan berlalu.
Sepanjang tempoh tersebut, BCL ada menjayakan persembahan dan rakaman televisyen atas tuntutan kerjaya. Namun dia tidak sesekali memuat naik sebarang status, posting mahupun memberi temuramah eksklusif kepada rakan media kerana masih dalam tempoh bersedih.

“Aku mahu bilang terima kasih untuk semua ucapan dan cinta yang diberikan untuk aku.
“Aku bertuah dikelilingi oleh ahli keluarga, rakan-rakan, peminat dan semua orang yang mencintai aku dan memberikan sokongan.
“Ini bukan perjalanan mudah, tapi sedikit demi sedikit aku berusaha bangkit dan berjalan,” kata ibu kepada Noah Sinclair itu.
BCL turut berharap agar ramai yang tetap mengirimkan doa buat arwah suaminya dan doa kepada kita semua yang sedang berada dalam situasi pandemik akibat penularan wabak Covid-19.
Betapa kuatnya semangat dan jati diri seorang wanita dan ibu bernama Bunga Citra Lestari. Semoga segala urusan BCL dipermudahkan.
Ini Cara Daftar Nama Untuk Dapatkan Suntikan Dos Penggalak Di PPV Swasta

Suntikan dos penggalak vaksin COVID-19 sedang giat diberikan kepada masyarakat bagi meningkatkan kembali kadar imuniti rendah selepas keberkesanan vaksin semakin menurun.
Dos penggalak dikatakan boleh menjadi benteng ketahanan imuniti badan daripada risiko jangkitan dan penularan COVID-19.
Individu yang layak menerima suntikan dos penggalak COVID-19 disaran untuk mendaftar nama dalam senarai menunggu di pusat pemberian vaksin (PPV) fasiliti kesihatan swasta.
Antara individu yang diutamakan untuk mendapat dos penggalak adalah seperti berikut:
- Petugas barisan hadapan
- Individu berusia 40 tahun dan ke atas
- Individu berusia 18 dan ke atas yang mempunyai komorbiditi
- Penghuni dan petugas di Pusat Jagaan Kesihatan Jangka Panjang
- Keperluan ke luar negara
- Ibu mengandung
Pemberian dos penggalak ini diberikan kepada yang sudah menerima vaksin Pfizer 6 bulan sebelum atau yang menerima vaksin Sinovac 3 bulan sebelum.
Bagaimana untuk mendaftar?
ProtectHealth Corporation Sdn Bhd (ProtectHealth), syarikat di bawah Kementerian Kesihatan (KKM) memaklumkan pendaftaran untuk senarai menunggu di PPV fasiliti kesihatan swasta di bawahnya adalah percuma dan hanya vaksin Corminaty (Pfizer-BioNTech) diberikan di PPV yang disenaraikan pada masa ini.
Berikut adalah cara-cara untuk mendaftar bagi mendapatkan dos penggalak COVID-19.
1. Layari laman web protecthealth.com.my dan klik Cari/Daftar di laman utama
2. Klik ‘Cari PPV’
3. Kemudian, isikan ruang ‘Negeri’ dan ‘Bandar’ dan teruskan carian
4. Senarai PPV swasta yang berdaftar akan disenaraikan. Boleh hubungi pusat yang disenaraikan untuk mendaftar. Klinik akan hubungi korang untuk temujanji dos penggalak
Selamat mencuba!
**
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Sumber: (1)
Kenal Pasti Modus Operandi Macau Scam Agar Tak Tertipu, Ini 4 Taktik Popular

Zaman sekarang ni kita perlu lebih berhati-hati dalam melakukan apa sahaja urusan harian. Bermacam jenis penipuan wujud demi untuk kepentingan peribadi.
Seram kan?
Ramai yang telah menjadi mangsa scam, tidak kiralah daripada peniaga online mahu pun dari individu yang tidak bertanggungjawab. Apa yang kami nak ingatkan, sekarang ni pun bermacam cara nak menipu terbaru kes Macau Scam kembali menjadi bualan ramai selepas seorang lelaki berpangkat Datuk Seri telah ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana dikatakan mempunyai kaitan dengan sindiket berkenaan.
Bukan sahaja rapat dengan golongan selebriti, Datuk Seri terbabit dan isterinya juga kerap mempamerkan kehidupan mewah di media sosial mereka tanpa segan silu sebelum ini.
Kena hati-hati, silap-silap diri sendiri yang rugi nanti.
Oleh sebab itu, seorang penguna Twitter Sabrina Shuhaimi telah terpanggil untuk berkongsi cara-cara untuk kenal pasti modus operandi Macau Scam menerusi satu bebenang di laman Twitter miliknya.
MODUS OPERANDI MACAU SCAM. HATI HATI!
Tolong sebarkan terutama kepada pesara dan juga warga emas kerana mereka adalah sasaran utama sindiket ini.
Selamatkan keluarga dan kawan kawan kita dari ditipu! Antara senarai kes-kes terbaru & modus operandi.
(THREAD)
— Sab • Fever Glam (@SabrinaShuhaim1) October 5, 2020
1. Menyamar sebagai kakitangan pejabat pos
Seorang pesara dalam lingkungan usia 70-an di Kepala Batas telah mengalami kerugian sebanyak RM49,490 selepas menerima panggilan telefon daripada seorang ‘kakitangan’ pejabat pos Seremban.
Mangsa dikatakan mempunyai satu bungkusan yang mengandungi lapan kad kredit. Selepas itu, suspek pun sambungkan panggilan berkenaan kepada seorang Sarjan menyebabkan mangsa akhirnya membuat pemindahan wang berjumlah RM49,490 ke dua akaun berbeza.
Dalam kes kedua, seorang pembantu jualan berusia 27 tahun telah mengalami kerugian sebanyak RM6,960 selepas menerima panggilan telefon daripada seorang kakitangan pejabat pos. Mangsa dikatakan mempunyai bungkusan mengandungi kad pengenalan dan kad ATM berkaitan jenayah. Wang mangsa lesap selepas diminta untuk memberikan nombor TAC kepada seorang pegawai polis.
2. Panggilan telefon ‘kakitangan’ Pos Malaysia
Seorang warga emas berusia 90 tahun mengalami kerugian sebanyak RM3.83 juta selepas menerima panggilan telefon daripada Pos Laju Malaysia.
Mangsa difahamkan bahawa terdapat bungkusan dihantar dari Ipoh ke Sabah dengan menggunakan beliau. Panggilan itu kemudiannya disambungkan kepada dua orang lelaki mendakwa diri mereka Sarjan Ho Mum Foo dan Inspektor Herman Lee dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perak. Akhirnya, mangsa masukkan duit ke tujuh akaun syarikat berbeza.
Selain itu, seorang pesara guru berusia 81 tahun di Alor Setar telah mengalami kerugian sebanyak RM100,000 selepas dimaklumkan mempunyai barang terlarang di Pejabat Pos Seremban. Individu berkenaan menawarkan diri untuk membantu mangsa daripada ditahan pihak berkuasa.
Atas sebab takut, mangsa telah memberikan maklumat akaun bank, nombor kad dan nombor pin untuk membolehkan penyerahan barangan tersebut kepada dirinya. Selepas menyemak transaksi dengan bank, beliau mendapati terdapat dua kali pengeluaran berjumlah RM50,000.
3. Cabutan bertuah
Seorang kerani berusia 46 tahun di Seremban telah mengalami kerugian sebanyak RM108,500.
Mangsa dimaklumkan di WhatsApp bahawa beliau telah memenangi hadiah dari luar negara. Beliau diminta untuk memindahkan RM5,000 untuk cukai bungkusan ke akaun Caroline Man dua hari kemudian. Tidak lama kemudian, mangsa diminta untuk memindahkan RM18,500 dan RM75,000 ke akaun sama.
4. Penggubahan wang haram
Seorang suri rumah berusia 68 tahun di Rembau telah mengalami kerugian sebanyak RM183,770 selepas menerima panggilan daripada ‘Koperal Azizah’ dari Balai Polis Jalan Campbell, Seremban.
Mangsa dimaklumkan bahawa kad pengenalan beliau telah digunakan dalam aktiviti wang haram, dadah dan lapan kad ATM di Pos Laju Seremban.
Walaupun mangsa menafikan penglibatannya, beliau kemudiannya disambungkan kepada ‘Koperal Kamarul’ di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban. Selepas panggilan telefon terbabit, mangsa memindahkan RM183,770 ke tiga akaun berbeza.
Selain itu, seorang operator kilang berusia 30 tahun di Johor Bahru telah mengalami kerugian sebanyak RM195,580 selepas dihubungi seorang suspek yang mendakwa sebuah bungkusan mengandungi kad pengenalan, kad ATM dan buku cek wanita berkenaan di Sabah.
Suspek mendakwa mangsa didapati terlibat dalam aktiviti penggubahan wang haram dan perlu membuat bayaran sekiranya tidak mahu dikenakan tindakan. Mangsa kemudiannya membuat 14 transaksi pemindahan wang ke beberapa akaun bank.
Seterusnya, seorang pesara berusia 76 tahun di Bayan Lepas telah mengalami kerugian sebanyak RM1.84 juta selepas menerima panggilan daripada ‘kakitangan’ Pos Malaysia.
Beliau dikatakan menerima satu bungkusan barang terlarang mengandungi kad ATM dan kad pengenalan. Mangsa kemudiannya bercakap dengan tiga orang ‘anggota polis.’
Mangsa juga dikatakan terlibat dengan kes penggubahan wang haram berjumlah RM1.48 juta dan sebuah akaun bank dibuka atas nama mangsa.
Akibat terlalu takut, mangsa akhirnya mengikut semua arahan suspek. Beliau turut diminta memindahkan semua wang ke akaun sindiket sekiranya tidak mahu akaun dibekukan pihak Bank Negara Malaysia (BNM).
Satu minggu selepas memindahkan RM790,000 ke sebuah akaun enterprise, mangsa diminta untuk masukkan cek berjumlah RM300,00 dan RM350,000 ke dua akaun syarikat pembinaan.
Mangsa kemudiannya diminta untuk membayar bon jaminan RM1 juta. Beliau membuat pemindahan wang berjumlah RM200,000 ke akaun individu dan RM200,00 lagi dalam akaun enterprise selepas menjual barang kemas dan membuat pinjaman daripada adik-beradik.
Mangsa kemudiannya diminta untuk memasukkan baki RM500,000. Akibat kehabisan wang, mangsa menghubungi anaknya untuk meminjam wang.
Akibat berasa hairan kerana ibunya diketahui mempunyai wang, anaknya meminta mangsa membuat laporan polis selepas percaya ibunya telah ditipu sindiket.
Untuk info korang, Macau Scam adalah satu sindiket penipuan telekomunikasi yang menipu orang ramai dengan panggilan palsu dan boleh juga mengakibatkan kerugian mencecah jutaan ringgit kepada mangsa yang kebanyakannya terdiri daripada pesara dan warga emas. Emm…sian kan!
Sumber: Twitter Sabrina Shuhaimi
Orang Kuat Telco Jual Data Peribadi Pengguna Untuk SMS Content Services Provider, SPRM Reman 7 Individu

Korang pernah kena tak camnie.
Dapat mesej, tak subsscribe apa pun tapi duit ditolak terus dari akaun telefon korang.
Kalau pakai prepaid nampaklah duit melayang tapi bagi pengguna pra bayar, tahu-tahu dapat mesej, sejumlah duit antara RM0.50 sen hingga RM4 sudah dikenakan pada bil.
Pada korang yang pernah alami nie, rupanya ada orang kuat telco jual maklumat peribadi kita pada SMS Content Provider ya.
Dan sepandai tupai melompat, akhirnya jatuh jua ke tanah.
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan reman empat hari tujuh individu bagi membantu siasatan kes satu sindiket yang dipercayai mengaut jutaan ringgit hasil manipulasi maklumat peribadi pengguna telefon bimbit yang ditumpaskan suruhanjaya itu semalam.
Mereka adalah antara lapan orang, merangkumi pengarah syarikat dan petugas teknikal tiga syarikat, yang ditahan dalam operasi khas SPRM di sekitar Lembah Klang.
Majistret Shah Wira Abdul Halim mengeluarkan perintah reman itu yang bermula hari ditahan hingga 25 Julai, selepas membenarkan permohonan SPRM menurut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah di Mahkamah Majistret Putrajaya, di sini.
Seorang lagi individu dibebaskan dengan jaminan SPRM.
Menurut sumber SPRM, kesemua individu tersebut disyaki terbabit, menerusi tiga syarikat yang disiasat, telah menyediakan perkhidmatan “sms content services provider” iaitu penghantaran khidmat pesanan ringkas (SMS) berbayar kepada pemegang telefon bimbit di seluruh negara.
Sumber itu berkata syarikat-syarikat tersebut yang dipercayai beroperasi sejak lima tahun lalu, menghantar SMS berbentuk promosi atau untuk perkhidmatan tertentu kepada pelanggan tanpa persetujuan pengguna dan dikenakan caj bayaran tertentu bernilai RM0.50 hingga RM4.00 bagi setiap SMS yang dihantar tanpa disedari.
Menurut sumber itu, sasaran sindiket tersebut kebanyakannya adalah pengguna prabayar.
Selain keuntungan yang dikutip secara haram daripada pengguna telefon bimbit, sindiket juga membuat tuntutan kepada syarikat-syarikat telekomunikasi (telco) sebagai caj perkhidmatan, kata sumber itu.
Tambah sumber itu, sindiket tersebut juga dipercayai menyogok kakitangan telco bagi mendedahkan nombor dan butir peribadi pengguna untuk disalahgunakan. Sumber : BERNAMA