Penggunaan aplikasi MySejahtera untuk proses imbas masuk ke satu-satu kawasan telah diwajibkan oleh Kerajaan Malaysia bagi menjejak penyebaran wabak pandemik yang sedang melanda negara ketika ini.
Aplikasi ini memang sangat membantu pihak kerajaan bagi mengenalpasti titik penyebaran COVID-19 serta langkah pencegahan untuk mengawalnya di lokasi tersebut dengan lebih efisen.
Terbaharu, aplikasi ini ditambah baik dengan kewujudan Kiosk Bantuan MySejahtera dalam bentuk fizikal. Buat permulaan, kiosk ini dibuka untuk penduduk sekitar Lembah Klang. Tujuan kiosk tersebut diadakan supaya dapat membantu orang ramai yang mempunyai masalah atau pertanyaan mengenai aplikasi tersebut.
Menurut ciapan rasmi MySejahtera, kiosk ini hanya menawarkan bantuan penyelesaian terhadap isu-isu di aplikasi MySejahtera kecuali daripada Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Industri. Manakala Kiosk Bantuan MySejahtera untuk PPV industri pula akan diumumkan pada satu tarikh yang ditetapkan kelak.
Ads
Kiosk Bantuan MySejahtera akan dibuka pada hujung minggu nanti. Ayuh kepada pengguna aplikasi MySJ yang mempunyai masalah/pertanyaan terhadap aplikasi ini, anda boleh melawat kiosk bantuan MySJ.
Sebagai permulaan, kiosk ini hanya dibuka pada hari hujung minggu di dua lokasi sahaja bermula 19 Februari sehingga 13 Mac untuk World Trace Centre (WTC) Kuala Lumpur dan 26 Februari sehingga 6 Mac yang bertempat di Ideal Convention Centre (IDCC) Shah Alam.
Ads
Mohon maklum, disebabkan sambutan yang menggalakkan, nombor giliran hari ini untuk kiosk bantuan MySejahtera WTCKL telah habis dikeluarkan. Sila hadir pada tarikh seterusnya. Sebarang kesulitan dikesali. Terima Kasih. pic.twitter.com/6xQIlH23rh
Mengikut laporan, kiosk tersebut diserbu orang ramai dan ternyata mendapat sambutan orang ramai pada hari pertama beroperasi apabila nombor giliran sudah pun habis dikeluarkan sebelum tengahari. Fuhh…
Ads
Wah, macam menarik…kalau korang yang ada masalah berkenaan isu-isu di aplikasi MySejahtera boleh diselesaikan dengan segera je.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Isu siling rumah bocor terutama bagi rumah bertingkat memang menjadi masalah utama jika penyelesaian baik tidak diterima dari pemiliki rumah atas. Dirinya mungkin mendakwa bukan lantai bilik airnya bocor atau cuba menangguhkan pembaikian tersebut dengan alasan tidak punya wang lagi.
Jika kebocoran siling rumah masih serius, pada siapakah kita hendak mengadu? Peguam Hartanah, Salkukhairi Abd Sukor yang juga Timbalan Presiden Pertubuhan Kebajikan dan Literasi Undang-undang Malaysia (K-LITERASI) berkongsi info apa boleh kita lakukan jika berlaku masalah ini.
Kebocoran siling pada rumah strata. Siapa yang kena bertanggungjawab?
Kebocoran pada siling rumah pasti tidak asing bagi pemilik rumah strata seperti apartment, kondominium dan lain-lain.
Sebenarnya terdapat undang-undang khusus tentang isu “inter-floor leakage” (kebocoran antara tingkat) atau dengan kata lain air penyebab bocor pada siling rumah strata.
Dalam Peraturan Pengurusan Strata 2015, ia didefinisikan sebagai apa-apa keterangan mengenai kebasahan, kelembapan atau penembusan air pada siling atau apa-apa bahan yang diletakkan atau dipasang pada siling (Peraturan 55).
Apa yang patut dilakukan jika pemilik mendapati terdapat kebocoran pada siling rumah strata mereka?
1. Buat aduan kepada pihak pengurusan (atau pemaju jika masih lagi dalam waranti).
2. Pemeriksaan akan dijalankan oleh pihak pengurusan/ pemaju di unit anda untuk mencari penyebab kebocoran dan siapa yang harus dipertanggungjawabkan. (Peraturan 57).
3. Seksyen 142 Akta Pengurusan Strata 2013 menyatakan, jika kebocoran terdapat pada siling rumah anda, maka unit di atas yang harus dipertanggungjawabkan jika tiada bukti yang menunjukkan sebaliknya.
4. Ini bukan bermakna automatik unit di atas yang mengakibatkan kebocoran. Justeru itu, pihak pengurusan boleh menjalankan pemeriksaan lanjut di unit tersebut demi mempercepatkan proses siasatan.
5. Bagaimana pula jika pemilik rumah enggan unitnya diperiksa oleh pihak pengurusan?
Menurut Peraturan 63, Peraturan-Peraturan Pengurusan Strata 2015, sekiranya pemilik unit di atas anda tidak memberi akses ke unitnya untuk pemeriksaan, maka pemilik berkenaan boleh didapati bersalah dan dikenakan denda tidak melebihi RM50,000.00 atau penjara tidak melebihi tiga tahun.
6. Jika berlaku kebocoran tersebut, daripada siapa kita boleh tuntut kerugian tersebut?
Ini bergantung sama ada harta tersebut masih dalam tempoh liabiliti kecacatan atau tidak. Jika belum tamat tempoh liabiliti kecacatan, maka pemajulah yang perlu bertanggungjawab ke atas kerosakan itu manakala sekiranya sudah tamat tempoh liabiliti kecacatan dan terbukti unit di atas anda yang menyebabkan kebocoran, pemilik unit tersebutlah yang bertanggungjawab.
7. Kalau si pemilik unit tersebut gagal membaiki kebocoran itu sehingga menyebabkan pihak pengurusan terpaksa membaikinya, maka pihak pengurusan boleh tuntut kos pembaikan itu ditanggung oleh si pemilik unit itu.
Peraturan 61 dalam Peraturan-Peraturan Pengurusan Strata 2015 jelas menyatakan :
“(1) Jika kebocoran antara tingkat disebabkan oleh atau dikenal pasti berpunca daripada suatu petak atau mana-mana bahagian daripadanya, pembeli, pemunya petak atau pemilik petak itu, tanpa prejudis kepada haknya untuk mendapatkan indemniti dari mana-mana pihak lain, hendaklah mengambil semua langkap perlu untuk membaiki kebocoran antara tingkat itu dalam masa tujuh hari dari penerimaan Borang 28.
“(2) Sekiranya langkah-langkah yang dinyatakan dalam subperaturan 61(1) tidak dilaksanakan, mana-mana pemaju, badan pengurusan bersama, perbadanan pengurusan atau perbadanan pengurusan subsidiary atau ejen pengurusan yang dilantik oleh Pesuruhjaya di bawah subseksyen 86(1) atau 91(3) Akta, mengikut mana-mana yang berkenaan dengan, hendaklah secepat yang dapat dilaksanakan mengambil semua langkap perlu untuk membaiki kebocoran antara tingkat itu dan hendaklah mengenakan caj dan mendapatkan semua kos dan perbelanjaan dari pihak yang bertanggungjawab untuk membaiki kebocoran itu”.
********************* Soalan tambahan yang selalu ditanyakan:
1. Jika pemilik unit atas tidak mahu bertanggungjawab setelah terbukti daripada siasatan kebocoran berpunca daripada pihaknya dan setelah diminta oleh JMB untuk berbuat demikian, apa yang patut di lakukan?
Jawapan: JMB boleh baiki kerosakan tersebut. Segala kos pembaikan akan dituntut daripada pemilik yang menyebabkan kebocoran tersebut.
Jika dia tidak mahu bayar, JMB boleh failkan tuntutan Undang-undang terhadap pemilik tersebut atau memfailkan tuntutan di Tribunal Pengurusan Strata.
2. Jika pemilik dah buat aduan kepada JMB tetapi JMB enggan ambil tindakan sepatutnya , apa yang boleh pemilik lakukan?
Jawapan: Pemilik boleh buat aduan rasmi kepada Pesuruhjaya Bangunan (COB) di majlis perbandaran/ majlis daerah.
COB akan siasat dan boleh arahkan pembaikan dibuat sekiranya terbukti pihak pihak gagal melaksanakan kewajipan tersebut.
Jika masih gagal pemilik boleh buat laporan polis dan tindakan undang-undang di bawah Akta pengurusan hakmilik strata boleh diambil ke atas JMB.
Pemilik juga boleh failkan tuntutan di Tribunal Pengurusan Strata. 3. Bagaimana pula jika kebocoran itu berlaku pada unit yang paling atas? Siapa yang perlu bertanggungjawab?
Jawapan: Jika kebocoran itu berpunca dari dalam rumah sendiri, pemilik yang kena baiki melainkan ianya berlaku dalam tempoh waranti dengan pemaju. Jika bocor berpunca daripada bahagian luar bangunan / atap luar atau berpunca daripada kawasan common area, pemaju/ jmb perlu bertanggungjawab untuk baiki. Moga perkongsian ini bermanfaat. Terima kasih.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Haiwan juga makhluk Allah di muka bumi ini. Tapi sayang dimusim pandemik COVID-19 menganas di muka bumi dan mengorban ramai nyawa manusia, masih ada lagi yang sempat menganiaya haiwan yang tidak berdosa.
Sejak semalam viral kisah seekor gajah yang berusia 40 tahun maut disebabkan sikap tidak berperikemanusiaan penduduk perkampungan di Tamil Nadu, India.
Difahamkan, suspek membakar tayar buangan sebelum dibalingkan ke arah gajah yang berusia 40 tahun tersebut. Tayar yang sedang marak terbakar itu tersangkut pada telingga haiwan berkenaan.
Memang sedihkan kalau ada perangai manusia begini! Sanggup membunuh haiwan ini yang pastinya tiada dosa pada mereka.
Ramai yang mengecam tindakan perbuatan keji itu dan menganggap ia tindakan bodoh kerana menyeksa haiwan itu secara membakar dengan tayar. Turut mengecam tindakan ini ialah para selebriti popular Bollywood :
காடுகள் கொன்று நாடுகள் ஆக்கினோம். காட்டுயிர்களின் கதியை மறந்தோம். உயிரோடு எரிக்கும் வழக்கம் எப்படி வந்தது? பின்வாங்கிப் போகும் யானையைக் கொளுத்துவது நாட்டுமிராண்டித்தனமா? மரணத்தைச் சுமந்துபோன யானையின் ஓலம் அலைக்கழிகிறது. காலம் தலைகுனிகிறது.
Untuk info, kejadian tersebut berlaku di sebuah pusat penginapan persendirian itu ternyata mengundang kemarahan ramai termasuk beberapa selebriti India turut mengecam tindakan kejam tersebut.
Indiatimes melaporkan bahawa terdapat dua suspek telah ditahan pihak berkuasa.
” Allah SWT menyuruh manusia berbuat baik (ihsan) bukan sahaja kepada manusia, bahkan makhluk lain seperti maksud hadis: “Apabila kamu hendak menyembelih haiwan, maka sembelihlah dengan cara yang paling baik iaitu dengan menajamkan alat sembelihan dan hendaklah meletakkan haiwan dalam keadaan yang selesa.” (Riwayat Muslim).”
Itu saja respon yang mampu diberikan setakat ini oleh Menteri Komunikasi & Multimedia, Gobind Singh Deo mengenai penutupan akaun Twitter rasmi milik Permaisuri Agong, Tunku Hajjah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah semalam.
Akaun diRaja yang popular dengan nama @cheminahsayang itu didapati telah ditutup oleh rakyat yang mengikuti Tuanku setiap hari di media sosial.
Apa saja yang dikongsikan oleh Tuanku pasti akan mencuit hati rakyat sama ada gambar, video, retweet atau sekadar status biasa.
Ramai yang beranggapan di ditutup kerana sesetengah rakyat berkelakuan tidak beradab ketika menghantarkan reply kepada posting Tuanku.
Mereka terlupa bahawa Tuanku merupakan Raja Permaisuri Agong Malaysia walaupun Tuanku bersifat chill di mata rakyat.
Apabila Yang Berhormat Gobind diminta untuk mengulas mengenai penutupan akaun Twitter itu, satu kenyataan rasmi akan dikeluarkan secepat mungkin selepas mendapat maklumat lengkap.
“Saya dimaklumkan mengenai isu ini pagi tadi. Saya belum lihat secara terperinci mengenainya. Saya akan minta laporan apabila kembali ke pejabat selepas ini, kemudian barulah buat keputusan.
“Kita tengok dulu..,” kata beliau secara ringkas.
Gobind juga meminta agar diberikan ruang dan masa sebelum mereka mengeluarkan kenyataan walaupun isu tersebut kini viral di media sosial dengan hashtag #AmpunTuanku bagi mengajak Tuanku untuk kembali semula ke dunia Twitter.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Baru-baru ini tular sebuah video iklan terbaru dari jenama fesyen Korea Selatan ‘Wacky Willy’ berjaya menarik perhatian pengguna media sosial kerana jalan penceritaan komedi...