Dapat bayangkan selebriti Korea menyebut, “Oh Mak Kau” ?
Ia sebenarnya adalah sebahagian daripada video promosi saluran atas talian, Netflix untuk mempromosikan K-drama terbaru mereka, Vagabond kepada penonton di Malaysia.
Sebelum ini, pelakon Hollywood Neoh Centineo dan Odiseas Georgiadis pernah melakukan video berkonsep seakan sama untuk mempromosikan filem The Perfect Date. Kali ini, tiba giliran pelakon Korea Selatan pula.
Pasangan serasi, Bae Suzy dan Lee Seung-gi yang merupakan teraju utama drama Vagabond diminta untuk meneka maksud beberapa slang percakapan berbahasa Malaysia.
“Jom tengok siapa yang dapat pelajari Bahasa Malaysia dengan lebih pantas!” kata Seung-gi sebelum bermula.
Ads
Antaranya slang yang perlu mereka teka maksudnya termasuklah ‘Oh Mak Kau’, ‘Alamak’, ‘Fuyoh’, ‘Power’ dan ‘Member’.
Kami ingatkan game seperti ini mudah untuk Suzy dan Seung-gi memandangkan mereka agak familiar dengan peminat di rantau ASEAN. Tetapi tidak! Hehe..
Ada jawapan yang mereka dapat agak, ada yang tersasar.
Cer tengok video yang dikongsikan oleh Netflix Malaysia di bawah. Serius comel!
Betulkan penulis jika tersalah. Tetapi ada rakan korang, ahli keluarga korang ataupun korang sendiri yang menggemari bau tertentu.
Contohnya seperti bau lavendar, bau pinewood daripada gedung perabot IKEA, bau halaman muka surat buku baru atau dalam kes ini, bau minuman Starbucks panas.
Iya, aroma minuman kopi daripada stor tersebut memang mudah untuk menusuk ke hidung. Lalu membuatkan orang di sekeliling terliur ingin merasainya.
Kini, seluruh kereta boleh berbau minuman Starbucks pada setiap hari! Hanya sangkutkan saja pewangi kereta edisi terhad ini di dalam kereta.
Semalam, Starbucks Malaysia telah mengumumkan produk edisi terhad ini di akaun media sosial mereka. Ia hadir dalam dua jenis aroma berlainan iaitu teh hijau (matcha) dan coklat.
Bagi korang yang berminat, dapatkannya di cawangan Starbucks pandu lalu pada harga RM25.
Korang juga boleh membelinya pada harga RM15 jika membeli minuman bersaiz Venti.
*
HEY GIRLS, WE’RE BACK!
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Seharian umat Islam berpuasa selama hampir 14 jam, pastinya badan mudah merasa lesu dan tak bertenaga.
Oleh sebab itulah, pentingnya untuk kita memilih dengan teliti makanan dan minuman yang diambil semasa bersahur dan berbuka puasa nanti.
Bukan saja demi memastikan proses pencernaan dan penghadaman di dalam perut berjalan dengan lancar, ia juga bagi memberi tenaga secukupnya untuk menunaikan rutin seharian dan paling utama, ibadah sunat pada malam hari.
Ini merupakan 6 minuman yang REMAJA war-warkan untuk korang berbuka puasa Ramadan tahun ini:
01
Air Masak
Sudah tentulah, air masak merupakan satu keperluan wajib setiap kali berbuka puasa. Ia segera memastikan badan kembali terasa segar selepas penat berpuasa.
02
Susu Badam
Buah badam atau Almond merupakan salah satu makanan sunnah yang disaran oleh Islam. Di negara Arab, susu badam atau Almond Shake ini amat popular diberikan sejak anak masih kecil lagi. Kita yang remaja ni pun boleh ambil kebaikannya.
Caranya dengan merendam 10-12 buah badam yang telah dikupas di dalam gelas semalaman. Kemudian, campurkan ia dengan susu rendah lemak dan buah kurma atau madu lebah. Selepas di-blend, tapiskannya.
03
Milkshake Pisang
Buah pisangkan kaya dengan potasium, Vitamin C, Vitamin B6 dan rendah kolestrol. Senang je, kisarkan buah pisang bersama susu rendah lemak. Kemudian, tambah dengan sedikit ais di dalam gelas.
04
Detoks Pudina & Lemon
Bagi yang sukakan minuman detoks tu, bulan Ramadan juga merupakan bulan yang baik untuk meneruskan rutin itu. Caranya, campurkan segenggam daun pudina, air perahan lemon dan air masak ke dalam blender dan siap! Nak sedap, tambah ais okay. Mesti badan terus terasa segar.
05
Lipton 31% Kurang Gula
Kalau korang memang tak ada masa untuk membeli buah-buahan bagi menyiapkan minuman (atau tak sukakan air masak sangat), why not korang ambil saja minuman terbaru Lipton ini. Datang dalam 2 perisa baru iaitu Mango Pandan dan Jasmine Lychee, bukan je minuman Lipton ini berbau harum (like how lah?).
Malah, kandungan gulanya juga kurang 31 peratus daripada kebiasaan kerana ia menggunakan Stevia, bahan pemanis 0 kalori semulajadi. Ingat, kandungan gula yang terlalu tinggi tak bagus untuk pencernaan perut.
06
Susu Kurma
Sebut tentang Ramadan saja, mesti teringatkan iklan buah kurma kan? Jangan tengok je iklan tu, beli buah kurma dan jadikannya sebagai minuman kesihatan. Caranya, rendamkan buah kurma di dalam segelas susu rendah lemak selama 12 jam (boleh dilakukan selepas bersahur). Kemudian simpan di dalam peti sejuk sehingga waktu berbuka.
Kurma cukup bagus untuk mengawal kandungan gula badan terutamanya ketika berpuasa.
* * * * *
Bukan itu saja contoh buah-buahan yang baik untuk orang berpuasa, ada juga yang lain seperti buah aprikot, epal, tomato, lobak dan banyak lagi. Just pastikan bahawa buah itu berada dalam kondisi yang baik dan segar and you are good to go!
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Setakat hari ini, 800 juta orang di seluruh dunia mempunyai akaun Instagram. Laman sosial ini sudah menjadi platform masa kini yang digunakan sama ada untuk bisnes, peribadi malah grup untuk memuat naik apa saja aktiviti yang dilakukan.
Laman web Statista memaklumkan, sebanyak 25 juta profil perniagaan direkodkan di Instagram pada bulan September dan jumlah itu terus meningkat berbanding hanya 15 juta profil direkodkan pada bulan Julai.
Ternyata media sosial ini menjadi salah satu platform terkini untuk melariskan perniagaan sekalipun Instagram baru saja melancarkannya pada Julai 2016. Dalam tempoh setahun lebih ini, sudah wujud 25 juta profil perniagaan sekali gus memberi gambaran Instagram adalah cara terbaru untuk berhubung dengan pengguna. Dan ia benar-benar berjaya.
Sehingga Mac 2017, sebanyak 80 peratus pengguna Instagram mempunyai perniagaan masing-masing dan pada November lalu, seramai 200 juta Instagrammers melawat profil perniagaan setiap hari.
Sehingga September 2017, Instagram mempunyai dua juta pengiklan aktif setiap bulan – peningkatan sepuluh kali ganda sejak Mac 2016. Instagram terus menjadi batu loncatan penting untuk mengembangkan lagi perniagaan malah terus meningkat di kalangan profesional dan menjadi daya tarikan kepada pihak pengiklan.
Ternyata, apa saja peluang untuk menjadi duit, harus direbut dengan mudah. Inilah yang dilakukan oleh beberapa selebriti terkenal dan jaguh dunia untuk membuat duit dengan cara mudah dalam platform atas talian ini.
Jika sebahagian kita mengenali Cristiano Ronaldo kerana kekacakan dan kehebatan beraksi dipadang, setakat hari ini, bintang bola sepak ini mempunyai jumlah follower paling ramai itu 113 juta orang di Instagram.
Bukan saja popular tetapi bagi pengiklan yang ingin mengiklankan barangan mereka, perlu membayar RM500,000 hanya untuk sekali iklan. Untungkan, jadi orang kacak dan ternama ini!
Di tempat kedua ialah Neymar dengan pengikut seramai 83 juta orang. Lionel Messi, David Becham dan ditangga ke enam adalah lagenda bola keranjang LeBron James yang mempunyai 33.5 juta orang.
Korang boleh semak lagi senarai bintang sukan yang mempunyai pengikut paling ramai.
Tapi jangan ingat follower saja ramai, tetapi sebenarnya ia boleh mendatangkan duit dengan mudah.
Ini dapat dilihat pada analisis yang dikeluarkan oleh Influencer DB iaitu Jamie Oliver yang mempunyai 6 juta pengikut mampu memperoleh pendapatan lumayan di mana mana-mana pengiklan yang mahu meletakkan iklan di Instagram chef paling popular ini harus membayar USD27,406 bersamaan RM150,000 sekali iklan.
Jika mahu dibuat perbandingan dengan Cristiano Ronaldo yang jauh lebih tinggi, tetapi ia sudah mencukupi buat Jamie Oliver yang hanya seorang chef dikenali dalam dunia masakan.
Di tempat kedua chef yang mempunyai ramai pengikut ialah Gordan Ramsay iaitu seramai 3.55 juta diikuti Martha Steward yang mempunyai pengikut 1.61 juta pengikut.
Jangan pandang sebelah mata pada artis Malaysia. Artis cantik Neelofa yang baru dilantik sebagai pengarah bukan eksekutif di Air Asia selain dikatakan meletup dengan drama Suri Hati Mr Pilot ini mempunyai 5.3 juta pengikut di Instagram sekali gus memotong Nora Danish yang pernah mengungguli tempat pertama sautu ketika dahulu. Terkini Nora hanya mempunyai 5 juta pengikut di laman Instagramnya.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!