Isu Vape nampaknya semakin menjadi topik perbualan di media sosial apabila sebuah page kesihatan di Facebook, Public Health Malaysia menyelar selebriti popular yang menyerahkan wajah mereka untuk dipromosikan di kotak dan iklan cecair nikotin.
Public Health Malaysia merupakan satu platform untuk menyampaikan maklumat mengenai perkembangan dan isu berkaitan kesihatan awam, serta memfokuskan kepada pencegahan, perlindungan dan promosi kesihatan.
Jadi, mereka telah bersuara dan mempersoalkan tentang isu ini. Melihatkan situasi semasa di mana ibu bapa dan guru mengadu semakin ramai anak-anak yang mula terjebak dengan vape dan tiada pihak yang mengaku bertanggungjawab.
Terbaru, semakin ramai selebriti popular Malaysia disogok untuk mempromosikan produk tersebut. tidak cukup dengan instagram review dan promosi di media sosial, wajah mereka juga digunakan di kotak-kotak cecair nikotin.
Apa buktinya selebriti dan perisa vape mempengaruhi anak-anak?
Menurut kajian TECMA 2016, dianggarkan 300,000 pelajar sekolah merupakan pengguna rokok elektronik. Apabila disoal kenapa mereka mula menggunakan vape, 77.3 % pelajar mengaku sukakan perisa dan bau vape, manakala 20.3% mengaku terpengaruh dengan selebriti popular.
Walaupun mereka beramai-ramai mengangkat papan tanda #Not4kids yang kononnya sebagai semboyan untuk membantah penjualan vape kepada golongan bawah umur, namun hakikatnya mereka masih melakukan promosi besar-besaran dengan memaparkan wajah mereka di kotak-kotak cecair nikotin.
Malah, ada juga diantara mereka yang merupakan pengacara dan juri untuk rancangan bakat kanak-kanak.
Persoalan mereka, mengapa ada di antara selebriti yang sanggup membiarkan wajah mereka terpampang di kotak nikotin, iaitu sejenis cecair yang menyebabka ketagihan?
Hm, what say you?
Sumber: Public Health Malaysia