Sekiranya korang baru saja klik pada artikel ini, besar kemungkinan korang sedang melayari laman media sosial seperti Facebook, Instagram dan Twitter – caught cha!
Tak salahpun sebenarnya untuk kita melihat perkembangan terkini di media sosial pilihan masing-masing. Namun, statistik yang baru dikeluarkan oleh pakar mengenai masa yang kita habiskan di media sosial amat merisaukan. Mereka mendapati kita menghabiskan suku hari di media sosial sahaja.
Malah, 17 peratus di kalangan rakyat Malaysia sanggup menghabiskan sejumlah sembilan jam (!) di media sosial saja pada setiap hari. OMG! Ia sebenarnya tidak mustahil memandangkan kita mempunyai lebih daripada 3 jenis aplikasi media sosial dalam telefon pintar serta pada komputer riba.
Situasi ini bukan saja merisaukan produktiviti kita sebagai rakyat Malaysia, malah ia juga membawa kesan negatif berpanjangan kepada keadaan salah satu pancaindera paling utama untuk manusia – iaitu mata.
Obsesi terhadap media sosial mengakibatkan simptom seperti mata penat dan kesakitan yang menggangu kelangsungan harian kita.
Ya, tidak salah untuk kita bergantung harap pada dunia digital.
Semua perkara pada zaman ini berkait semula kepada dunia digital – tak kiralah untuk membeli-belah, perbankan dan tentunya untuk berhubung…
Ads
Jadi Apakah Solusi Yang Ada?
Sebagai pakar industri penjagaan mata, Essilor adalah di antara jenama yang risau dengan trend melihat skrin digital ini, terutamanya di Malaysia.
Selain berterusan mengingatkan kita semua akan impak yang boleh berlaku pada mata kita jika gaya hidup di dunia digital tidak diubah, Essilor juga menyediakan solusi yang boleh diambil. Senang cerita, sediakan payung sebelum hujan!
Essilor Malaysia baru-baru ini melancarkan beberapa lensa baru yang boleh melindungi mata daripada cahaya biru merbahaya semasa menatap ke skrin digital. 3 lensa yang dimaksudkan ialah Eyezen, Crizal dan Transitions.
Lihat antara kelebihan lensa-lensa ini dalam memperbaiki pandangan seseorang dengan teknologi.
Ads
Eyezen Start
Ia mempunyai teknologi Eyezen DualOptim iaitu teknologi baru untuk lensa rabun jauh dan dekat.
Keseluruhan permukaannya secara automatik membantu seseorang mengesan objek jauh mahupun dekat bergantung kepada ‘power’ yang diperlukan oleh pemakai – there and then. Ia sesuai bagi korang yang selalu berdepan dengan simptom keletihan mata.
Crizal Blue UV Capture
Ads
Lensa ini melindungi mata daripada cahaya biru-violet negatif dan membenarkan cahaya positif sampai ke mata.
Cahaya biru sebenarnya diperlukan oleh kita semua untuk menentukan tempoh masa tidur yang kita perlukan. Ia juga membantu menguatkan lagi memori seseorang. Dengan penapis cahaya biru-violet ini, ia memberikan korang pandangan yang lebih jelas.
Transitions Signature Gen 8
Ini adalah di antara lensa dengan teknologi hebat untuk menyeimbangkan pandangan korang dalam pelbagai jenis situasi sekeliling. Ia melindungi mata 100% daripada cahaya UV dan cahaya biru-violet negatif sama ada di kawasan dalam mahupun luar.
*
Banyak sebenarnya kelebihan yang ditawarkan oleh Essilor Malaysia dengan lensa-lensa ini.
Istimewanya dari 1 September hingga 31 Oktober ini, Essilor menawarkan promosi diskaun sebanyak 50 peratus sekiranya membeli 2 pasang lensa. Korang boleh merebut tawaran ini di kedai optikal yang ada menjual lensa daripada Essilor.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Face mist juga ‘wajib’ untuk korang jadikan bff agar wajah lebih segar dan berseri.
Selain daripada memberi kelembapan, face mist juga boleh membantu menenangkan kulit yang terbakar matahari dan memberi kesegaran semula. Lagi bagus kalau yang gunakan bahan semula jadi memandangkan kita akan selalu menyemburnya pada wajah.
Macam yang dihasilkan oleh Tengku Wdec ini. Menariknya ia dihasilkan dengan menggunakan hanya timun yang memang selalu digunakan dalam rawatan wajah.
Menurutnya face mist ini bukan saja untuk menyejukkan wajah yang perit akibat bahang mentari tapi juga untuk mengecilkan liang pori, tegangkan kulit dan kurangkan mata yang lebam.
Boleh juga digunakan jika wajah mengalami sunburn dan masalah jerawat. Berikut adalah perkongsian Tengku Wdec tentang cara-cara membuat face mist.
Cara buat face mist dari timun
Musim panas sekarang ni kan? Kulit rase perit je kan. Meh Tengku ajar cara buat face mist sendiri. Bagus untuk sejukkan kulit muka. Kecikkan liang pori, tegangkan kulit dan eyebag. Perah lemon sikit utk muka sunburn dan jerawat.
Langkah 1
Potong sebatang timun kemudian rebuskan dengan sedikit air. Jangan lama sangat kerana timun kategori sayur. Bimbang hilang khasiat jika direbus lama. Bila agak lembut sikit boleh terus angkat. Sejukkan sekejap.
Langkah 2
Kisar timun yang direbus tadi dengan sedikit air rebusan. Tak perlu banyak airnya. Kemudian tapis, ambil airnya saja.
Langkah 3
Siapa yang ada jerawat atau sunburn boleh perah lemon sikit. Lemon bagus untuk cerahkan kulit dan matikan jerawat.
Langkah 4
Masukkan dalam botol spray, boleh beli di kedai Mr DIY. Bila dah siap simpan dalam peti. Boleh tahan dalam 2 minggu sebab kita dah masak bahannya.
Langkah 5
Bila nak pakai keluarkan sembur je dekat muka. Tak perlu bilas, biar ia kering sendiri di wajah.
Sudah ada face mist timun sendiri, letak dalam beg dan bawa ke mana-mana sahaja korang pergi. Rasa kulit kering atau cuaca panas, sembur sahaja di wajah.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Tahniah diucapkan kepada pelajar dari Design School Taylor’s University kerana berjaya menganjurkan sebuah pertunjukan fesyen, ‘The Show’ dengan mengangkat tema ‘Love, Earth’.
Taylor’s University, Kuala Lumpur Fashion Week (KLFW), Life Line Clothing Malaysia Sdn Bhd (LLCM) bersama FASHINFIDELITY dan pereka fesyen Hatta Dolmat, telah bekerjasama dalam satu inisiatif untuk memperagakan pengeluaran pakaian lestari sebagai usaha menyokong fesyen ‘sustainable’ di Malaysia.
Acara itu dibahagikan kepada tiga segmen yang mempamerkan secara rasminya koleksi Experimental Art-to-Wear (ATW) (Seni Untuk Dipakai Eksperimental) daripada bahan denim dan potongan kain kitar semula, koleksi Zero Waste Fashion (Fesyen Sifar Buangan) menggunakan Teknik Melukis Corak Inovatif Taylor’s yang menggunakan setiap bahagian tekstil, dan koleksi Fashion Revolution (Revolusi Fesyen) untuk menyokong Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (SDG) dengan mengguna semula tekstil daripada bahan buangan.
Bagi ketiga-tiga segmen The Show, LLCM menyediakan lebih 150kg fabrik dan denim kitar semula untuk digunakan oleh pelajar. The Design School di Taylor’s University memperlihatkan koleksi readyto-wear (RTW) kontemporari yang memperagakan hampir 60 rekaan yang dihasilkan oleh 24 orang pelajar program Teknologi Reka Fesyen merangkumi tiga semester.
Pelajar juga diberi peluang bekerjasama dengan pemain industri seperti jurutera alam sekitar Najah Onn dan pereka lestari tempatan Hatta Dolmat, selama 14 minggu. Mentor industri ini menjadi penasihat kepada pelajar dalam menyediakan konsep, membangunkan, mewujudkan dan menggayakan bentuk koleksi pakaian The Show.
Hatta Dolmat turut menambah bahawa beliau gembira menjadi mentor dan bekerja dengan pelajar FDT Taylor’s.
“Mereka adalah golongan muda yang berinspirasi dan terbuka untuk mempelajari dengan lebih mendalam tentang fesyen lestari dan beretika, dan memberi tumpuan untuk menangani isu alam sekitar dan sosial dengan menyokong Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (SDG) melalui pakaian yang direka,”
“Saya gembira untuk bekerjasama dengan Taylor’s University kerana ia memberi peluang bermakna kepada saya untuk berkongsi pengalaman industri dengan pelajar reka fesyen yang baru meningkat naik ini, lebih-lebih lagi kerana mereka yang akan menerajui industri ini ke arah lebih baik,” kata Hatta.
Orang ramai boleh membeli label fesyen pertama Taylor’s, MAYAMODE, yang mengemukakan fesyen rekaan pelajar, melalui platform jualan dalam talian yang juga mempunyai ruang jualan pertama di Mayamode, Taylor’s University Lakeside Campus.
Untuk maklumat lanjut mengenai program Teknologi Reka Fesyen Taylor’s University, sila layari di sini.
**
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Viral di media sosial tentang penggunaan ‘health tag’ yang mengandungi bahan kimia Chlorine Dioxide dan dikatakan mampu menghapuskan virus dan bakteria dalam radius 1 meter daripada si pemakainya. Ia juga dikatakan mampu bertahan selama 45 hari.
Namun begitu, keberkesanan produk ini telah pun mendapat penafian daripada Pusat Racun Negara yang mengesahkan bahawa satu kajian khusus tentang keberkesanan produk seumpama itu telah dijalankan dan diterbitkan melalui artikel Hidekazu NISHIMURA, Investigation on Practical Usefulness of Body-worn Devices that Claim to Release Chlorine Dioxide. Japanese Journal of Environmental Infections 32(4):222-226. July 2017.
Hasil daripada kajian tersebut mendapati bahawa:
1. Tiada kesan pembasmian kuman atau virus yang berlaku
2. Gas yang dibebaskan adalah sangat rendah atau tidak dapat dikesan langsung
Kajian ini juga jelas menunjukkan pemakaian ‘health tag’ adalah TIDAK BERKESAN untuk mencegah jangkitan kuman atau virus sedia ada apatah lagi COVID-19.
Chlorine Dioxide merupakan gas yang bersifat merengsa terutama kepada saluran pernafasan bergantung kepada kuantiti dan kepekatan gas yang terdedah. Lebih membimbangkan lagi, kepercayaan terhadap produk ini akan menyebabkan mereka merasakan selamat dan dilindungi daripada jangkitan.
Akibatnya, masyarakat akan bersikap kurang berhati-hati dan tidak mengamalkan kaedah pencegahan yang terbukti berkesan seperti kerap membasuh tangan dan penjarakan sosial.
Oleh itu, korang jangan percaya jika terlihat mana-mana penjual yang menjual produk ini secara online atau pun di kedai-kedai kerana ia sama sekali tidak membantu menjauhkan korang daripada virus COVID-19.
Sampaikan berita ini kepada keluarga dan insan tersayang agar mereka lebih peka dan tidak terpedaya.
Baru-baru ini tular sebuah video iklan terbaru dari jenama fesyen Korea Selatan ‘Wacky Willy’ berjaya menarik perhatian pengguna media sosial kerana jalan penceritaan komedi...