Khas bagi peminat fesyen!
Bersedia untuk mempertingkatkan penampilan anda dengan menggayakan jenama pakaian wanita terkemuka, Love, Bonito, yang baru sahaja membuka kedai utama mereka buat pertama kali di Malaysia baru-baru ini.
ARTIKEL BERKAITAN: Angkat Tema ‘Pahlawan’, Behati Tampil Unik Dengan Koleksi Terbaharu Di KLFW 2023
Terletak di hab gaya hidup mewah, The Exchange TRX, kedai ini memenuhi ruang runcit premium yang berukuran 6,000 kaki persegi dan ia menjanjikan pengalaman membeli-belah yang selesa.
Untuk meraikan pembukaannya, Love, Bonito akan memberikan hadiah percuma kepada pelanggan yang membuat perbelanjaan minimum RM300 di cawangan baharu ini.
“Kami sering diberi sokongan oleh komuniti tempatan, dan kami ingin menguatkan lagi
usaha kami untuk memberikan pengalaman yang lebih holistik kepada pelanggan-
pelanggan kami di Malaysia,” kata Dione Song, Ketua Pegawai Eksekutif Love, Bonito.
Dilengkapi dengan ciri-ciri yang tiada tandingan, pelanggan kini boleh menikmati pengalaman yang lebih memuaskan dengan pengenalan sistem nombor giliran elektronik, bilik persalinan serta ruang istirahat.
Kedai utama ini tersedia dengan kemudahan yang dilengkapi inovasi terkini dengan ciri-ciri
canggih termasuk sistem nombor giliran elektronik, pertama seumpamanya yang diaktifkan
dalam industri fesyen tempatan.
Dengan kemudahan ini, pelanggan kami boleh meneruskan aktiviti membeli-belah di kedai sambil menunggu giliran ke bilik persalinan tanpa perlu beratur panjang.
Untuk pengalaman yang lebih memuaskan, bilik persalinan yang disediakan mampu
berubah menjadi ruang yang lebih besar untuk membolehkan pelanggan mencuba pakaian
bersama-sama ibu atau rakan-rakan sambil mengekalkan privasi.
Selain itu, ruang istirahat juga tersedia bagi teman yang menanti. Lurve sangat!
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti Telegram, Instagram dan TikTok rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Step By Step Rutin Basic Skincare Guna Produk Drugstore Yang Boleh Korang Ikut
Tidak semua perempuan terlalu cerewet dalam penjagaan kulit wajah. Tapi at least mereka haruslah ada rutin basic skincare supaya tak ada la sampai langsung
Tak perlu menggunakan jenama yang mahal-mahal sebab ada juga produk drugstore yang korang boleh cuba. Paling penting, hasilnya sama tip top macam guna produk antarabangsa.
Nak tahu macam korang boleh jaga kulit guna produk drugstore je? Ikuti perkongsian rutin basic skincare oleh Iman Abdul Rahim ini.
Kenal pasti jenis kulit
1. Basuh muka macam biasa. Sama ada guna cleanser atau bilas biasa-biasa je
2. Tunggu satu hingga dua jam. Jangan apply apa-apa dekat muka
3. Check kulit korang
Kalau rasa berminyak, korang jenis kulit berminyak. Kalau rasa kering/ketat, kulit kering dan kalau T-zone je yang berminyak, yang lain kering/normal, maknanya korang mempunyai combination skin.
Next..
Kenal pasti sama ada kulit korang jenis yang sensitif ke, berparut, jerawat, kulit kusam, pores atau dehydration.
So, apa yang korang nak? Kurangkan jerawat? Tingkatkan hidrasi sebab kulit kering sangat? Control minyak? Kurangkan parut? Ini semua korang kena tahu.
Then barulah korang tahu nak guna produk yang sesuai.
Ini adalah perkongsian yang paling basic saja ya. Kalau kulit tak bermasalah sangat, boleh try!
Rutin pagi
1. Cleanser – Fungsi untuk hilangkan kotoran, debu, minyak pada wajah. Itu saja. Kalau nak hilangkan jerawat atau parut jerawat, better cari serum yang sesuai. Boleh try guna produk gentle low pH cleanser.
2. Moisturizer – Untuk melembabkan kulit. Kalau jenis kulit berminyak, cari yang lightweight ataupun gel texture kalau tak nak kulit berminyak sangat. Sebarang hydrating toner/essence pun boleh juga. Kalau dry skin, cari yang krim.
3. Sunscreen – Paling penting untuk melindungi kulit daripada sinaran UV yang boleh membuatkan kulit burn, jeragat, pores makin besar atau kanser kulit. Pilih mengikut jenis kulit.
4. Extras – Contohnya nak pakai toner for extra hydration, kalau ada masalah kulit yang lain boleh tambah serum atau spot treatment untuk jerawat. Semua ni hanya tambahan saja, jika perlu.
Rutin malam
1. Oil-based cleanser – Buat double cleansing method, pakai oil based dan water based. Pilih oil cleanser yang sesuai dengan kulit.
2. Cleanser – Sama macam rutin pagi, bersihkan muka. dan boleh gunakan produk yang sama. Cari yang gentle low pH cleanser.
3. Moisturizer – Sama juga, boleh guna saja produk yang sama macam rutin pagi, cari yang sesuai dengan kulit korang.
4. Extras – Kalau waktu malam tiba-tiba nak scrub muka ke, pakai masks (clay mask/sheet mask/sleeping mask) atau spot treatment, semua terpulang kepada masalah kulit korang.
Cuma sekali lagi nak diingatkan, sebelum guna apa-apa produk skincare, korang buat patch test dulu okay?
Baca:Sebelum Pakai Skincare Baru, Korang Wajib Buat Patch Test Dulu Kalau Tak Nak Muka Breakout
Kalau malas sangat nak pakai macam-macam produk, at least korang boleh ikut je rutin basic yang dikongsi ini.
Semoga bermanfaat!
Patutlah Rabun.. Rakyat Malaysia Habiskan Suku Hari Menatap Media Sosial? Ini Buktinya
Sekiranya korang baru saja klik pada artikel ini, besar kemungkinan korang sedang melayari laman media sosial seperti Facebook, Instagram dan Twitter – caught cha!
Tak salahpun sebenarnya untuk kita melihat perkembangan terkini di media sosial pilihan masing-masing. Namun, statistik yang baru dikeluarkan oleh pakar mengenai masa yang kita habiskan di media sosial amat merisaukan. Mereka mendapati kita menghabiskan suku hari di media sosial sahaja.
Malah, 17 peratus di kalangan rakyat Malaysia sanggup menghabiskan sejumlah sembilan jam (!) di media sosial saja pada setiap hari. OMG! Ia sebenarnya tidak mustahil memandangkan kita mempunyai lebih daripada 3 jenis aplikasi media sosial dalam telefon pintar serta pada komputer riba.
Situasi ini bukan saja merisaukan produktiviti kita sebagai rakyat Malaysia, malah ia juga membawa kesan negatif berpanjangan kepada keadaan salah satu pancaindera paling utama untuk manusia – iaitu mata.
Obsesi terhadap media sosial mengakibatkan simptom seperti mata penat dan kesakitan yang menggangu kelangsungan harian kita.
Ya, tidak salah untuk kita bergantung harap pada dunia digital.
Semua perkara pada zaman ini berkait semula kepada dunia digital – tak kiralah untuk membeli-belah, perbankan dan tentunya untuk berhubung…
Jadi Apakah Solusi Yang Ada?
Sebagai pakar industri penjagaan mata, Essilor adalah di antara jenama yang risau dengan trend melihat skrin digital ini, terutamanya di Malaysia.
Selain berterusan mengingatkan kita semua akan impak yang boleh berlaku pada mata kita jika gaya hidup di dunia digital tidak diubah, Essilor juga menyediakan solusi yang boleh diambil. Senang cerita, sediakan payung sebelum hujan!
Essilor Malaysia baru-baru ini melancarkan beberapa lensa baru yang boleh melindungi mata daripada cahaya biru merbahaya semasa menatap ke skrin digital. 3 lensa yang dimaksudkan ialah Eyezen, Crizal dan Transitions.
Lihat antara kelebihan lensa-lensa ini dalam memperbaiki pandangan seseorang dengan teknologi.
Eyezen Start
Ia mempunyai teknologi Eyezen DualOptim iaitu teknologi baru untuk lensa rabun jauh dan dekat.
Keseluruhan permukaannya secara automatik membantu seseorang mengesan objek jauh mahupun dekat bergantung kepada ‘power’ yang diperlukan oleh pemakai – there and then. Ia sesuai bagi korang yang selalu berdepan dengan simptom keletihan mata.
Crizal Blue UV Capture
Lensa ini melindungi mata daripada cahaya biru-violet negatif dan membenarkan cahaya positif sampai ke mata.
Cahaya biru sebenarnya diperlukan oleh kita semua untuk menentukan tempoh masa tidur yang kita perlukan. Ia juga membantu menguatkan lagi memori seseorang. Dengan penapis cahaya biru-violet ini, ia memberikan korang pandangan yang lebih jelas.
Transitions Signature Gen 8
Ini adalah di antara lensa dengan teknologi hebat untuk menyeimbangkan pandangan korang dalam pelbagai jenis situasi sekeliling. Ia melindungi mata 100% daripada cahaya UV dan cahaya biru-violet negatif sama ada di kawasan dalam mahupun luar.
*
Banyak sebenarnya kelebihan yang ditawarkan oleh Essilor Malaysia dengan lensa-lensa ini.
Istimewanya dari 1 September hingga 31 Oktober ini, Essilor menawarkan promosi diskaun sebanyak 50 peratus sekiranya membeli 2 pasang lensa. Korang boleh merebut tawaran ini di kedai optikal yang ada menjual lensa daripada Essilor.
Antara Hak Bersuara Untuk Boikot Produk & Tindakan Saman Balik : Siapa Betul?
Bermain dengan api. Inilah keberanian yang ditunjukkan oleh Presiden Amerika Syarikat apabila 6 Disember lalu mengiktiraf Baitulmuqadis sebagai ibu kota baru Israel.
Ekoran pengumumannya itu, muncullah isu boikot produk-produk Isreal melibatkan pelbagai barangan kegunaan harian, makanan dan banyak lagi.
Banyak media sosial khususnya mula menyenaraikan produk-produk keluaran Amerika dan Israel mulai mengajak seluruh umat islam tidak membeli barangan ini demi memberi pengajaran kepada kuasa ekonomi besar ini. Dan isu boikot ini bukan isu baru, sudah lama.
Suatu ketika dahulu di saat Israel rakus membedil Palestin, isu boikot ini turut muncul. Dilaporkan Menteri Kewangan Israel, Yair Lapid, beberapa kali mengingatkan jika kempen boikot itu menjadi realiti terutama dari EU maka mereka akan terputus hubungan dagang terbesar di negara itu.
“Israel kemungkinan akan mengalami penurunan nilai eksport ke negara EU sehingga AS$5.7 juta (RM18 juta) dan 9,800 penduduknya akan hilang pekerjaan,” menurutnya. (sumber Sinar Harian 2014).
Ini bermakna, kuasa umat Islam seramai 1.6 bilion di seluruh dunia mampu memberikan kesan ekonomi kepada kuasa besar yang tamak dan rakus ini jika sama-sama memboikot produk yang dikeluarkan oleh negara kejam.
Pelbagai jenama besar dan biasa dibeli dan menjadi kebiasaan bagi rakyat negara ini adalah jenama seperti Coca-Cola, Starbucks, Nokia, Johnson & Johnson, Colgate, Adidas, Apple dan Mc Donald juga disebut-sebut antara produk yang harus diboikot.
Hati-hati sebelum menyebarkannya?
Gerbang Alaf Sdn Bhd, pengendali rangkaian restoran McDonald’s di Malaysia membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dangi Wangi di sini berhubung individu dan kumpulan yang melakukan dakwaan palsu mengenai McDonald’s Malaysia.
Pengarah Urusan dan Rakan Niaga Tempatan McDonald’s Malaysia, Azmir Jaafar berkata, laporan yang dibuat pada Rabu itu turut melibatkan pihak yang menyebarkan maklumat tidak berasas mengenai McDonald’s Malaysia melalui platform media sosial dan saluran lain.
“Berdasarkan nasihat undang-undang, kami juga telah membuat aduan rasmi kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia mengenai isu ini,” katanya semasa sidang media mengenai isu boikot McDonald’s Malaysia di sini, Khamis.
Katanya, antara tohmahan yang dikaitkan adalah berkaitan sumbangan McDonald’s Amerika Syarikat (AS) kepada Jewish United Fund (JUF) melalui program Pemberian Sepadan (Matching Gift).
Azmir yang menafikan perkara itu berkata, di AS, sudah menjadi kelaziman untuk syarikat menawarkan program Pemberian Sepadan yang bertujuan menggalakkan pekerja mereka menderma kepada badan kebajikan, katanya.
“Program ini tidak khusus kepada McDonald’s kerana banyak syarikat lain di AS, termasuk sebahagian besar syarikat Fortune 500, mengendalikan program tersebut (dianggarkan lebih 60 peratus syarikat Fortune 500),” katanya.
Beliau berkata, JUF merupakan antara banyak badan di AS yang berhak menerima sumbangan derma di bawah program Pemberian Sepadan tersebut.
Azmir juga menafikan dakwaan bahawa McDonald’s Malaysia menyalurkan sebahagian hasil jualannya di Malaysia kepada McDonald’s AS setiap tahun sebaliknya bayaran itu adalah royalti ke atas jenama McDonald’s itu sendiri.
Beliau berkata, setiap keuntungan daripada jualan akan digunakan bagi projek pelan masa hadapan McDonald’s Malaysia, termasuk menambah cawangan restoran di Malaysia.
“Sebahagian daripada pelan perniagaan 10 tahun kami, kami komited untuk melabur lebih daripada RM1.4 bilion bagi meningkatkan bilangan restoran McDonald’s di Malaysia kepada 450 buah menjelang 2025, mewujudkan sekurang-kurangnya 10,000 peluang pekerjaan.
“Buat masa ini, terdapat 265 restoran McDonald’s di Malaysia yang menguruskan lebih daripada 12,000 pekerja, di mana 80 peratus daripada pekerja kami adalah beragama Islam,” katanya.
Beliau berkata, McDonald’s Malaysia juga berhak menuntut ganti rugi daripada pihak yang memboikot, sesuai dengan kerugian dari segi kewangan ke atas syarikat dan kehilangan pekerjaan akibat tindakan boikot tersebut.
Selain itu, Azmir berkata, pihaknya juga telah mendapatkan pandangan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan yang menyatakan bahawa seruan ‘wajib boikot’ hanya sah jika diperintahkan oleh umara’/pemerintah negara.
“Dalam konteks ini, pemimpin negara dan mana-mana pihak berkuasa Islam dalam Malaysia tidak pernah mengeluarkan apa-apa perintah memboikot McDonald’s Malaysia,” katanya.
Justeru itu katanya, sebarang seruan mewajibkan boikot ke atas McDonald’s adalah salah daripada perspektif Islam.
Beliau berkata, pihak Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan turut menyarankan supaya individu atau pertubuhan bukan kerajaan yang telah memboikot dan/atau membuat tuduhan palsu supaya mengeluarkan kenyataan terbuka menarik balik kesemua tuduhan ke atas McDonald’s Malaysia.- Bernama.
Ini Hak Bersuara Rakyat Malaysia
Apa kaitan isu kebebasan bersuara dengan isu boikot ini?
Untuk pengetahuan, kebebasan bersuara di Malaysia adalah tertakluk kepada Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi di Malaysia.
Bahagian II dalam Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan peruntukan bagi menjamin kebebasan asasi manusia. Salah satu kebebasan asasi adalah kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan yang terkandung di dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan. Kebebasan bersuara adalah asas kepada kewujudan demokrasi dan menghormati maruah manusia.
Perkara 10(1)(a) memperuntukkan setiap warganegara mempunyai kebebasan bercakap dan bersuara. Warganegara Malaysia mempunyai kebebasan dalam mengeluarkan pendapat dan buah fikiran mereka setakat mereka tidak menyentuh pada isu-isu sensitif yang telah dikenal pasti oleh Parlimen dalam perkara 10(4).
Kebebasan bersuara dalam negara kita tidak dijaminkan secara mutlak dan hanya terbatas kepada warganegara sahaja. Parlimen boleh mengenakan sekatan terhadap kebebasan bersuara melalui undang-undang jika mendapati sekatan tersebut perlu demi kepentingan keselamatan Persekutuan, hubungan baik dengan negara lain, ketenteraman awam atau prinsip moral.
Tapi awas ya, kebebasan bersuara sama sekali berlainan dengan menghasut biarpun kita bebas menyuarakan pendapat. Ya, memang tak salah bercakap tetapi kena faham, percakapan itu menjurus kepada soal apa?
Kebebasan bersuara sering dikaitan dengan perbuatan menghasut. Sesiapa yang menyebut, menulis, mencetak, menjual atau menyiarkan perkataan-perkataan yang mempunyai maksud hasutan adalah dianggap oleh undang-undang sebagai melakukan kesalahan yang boleh dihukum hingga lima tahun penjara atau RM5,000 didenda.
Kebebasan mengeluarkan pendapat terhadap sesuatu isu adalah berbeza daripada menghasut yang cuba menyebabkan kehuru-haraan.
Bagaimana dengan ahli Parlimen pula?
Ahli Parlimen mempunyai kebebasan bersuara yang lebih luas semasa berada dalam prosiding Parlimen. Perkara 63 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan keistimewaan Parlimen yang menjamin hak ahli Parlimen ketika mereka membincangkan sesuatu isu dalam sidang Parlimen.
Perkara 63(2) memperuntukkan tiada seorang pun boleh dikenakan apa-apa prosiding di dalam mana-mana mahkamah berkenaan dengan apa-apa jua yang dikatakan dalam apa-apa prosiding mana-mana satu Majlis Parlimen (Dewan Rakyat atau Dewan Negara).
Walaupun ahli Parlimen mempunyai hak bersuara yang luas semasa berada dalam prosiding Parlimen, mereka juga tertakluk kepada sekatan yang diperuntukkan dalam perkara 63(4) iaitu mereka tidak boleh menyentuh isu-isu sensitif yang telah dikenal pasti dalam perkara 10(4) dan juga mengatakan sesuatu yang akan dihukum di bawah Akta Hasutan 1948. Sumber Wikipedia.
Jadi fahamlah sendirilah ya, apa kebebasan bersuara dengan menghasut!