Seperti kisah geng pelajar ini pernah tular suatu ketika dulu yang pernah meraih jualan sebanyak RM19,000 dalam masa lima hari dengan bergantung pada pemasaran dari pintu ke pintu sekaligus menjadi inspirasi ramai.
Selepas 2 tahun, salah seorang dari geng pelajar ini telah berkongsi perkembangan perniagaan mereka. Ahmed Amzar Airil Ahmed Mazdan berkata, sambutan yang menggalakan ketika berniaga dari asrama di Kolej Matrikulasi Pulau Pinang di Kepala Batas telah menaikkan semangatnya untuk terus menjana pendapatan sampingan.
Beliau yang kini menyambung pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Sungai Petani di Kedah berkata,
“Kali kedua jual baju dengan lebih 900 tempahan, kami meraih jualan sebanyak RM25,000 dalam masa seminggu. Waktu itu kami tidak lagi guna kaedah dari pintu ke pintu.
“Sebaliknya, kami berkolaborasi dengan pelajar-pelajar yang nak cari duit poket lebih. Kita bantu mereka buat duit, setiap baju yang mereka dapat jual ada komisen. Kiranya mereka macam jadi ejen kami buka tempahan,”
Semasa semester pertama pengajian pada awal 2022, pemuda berusia 21 tahun yang lebih mesra disapa Amzar ini berkata, dia dan pelajar lain masih perlu mengikuti kelas secara dalam talian dari rumah.
“Apabila kembali ke universiti pada semester kedua, saya tengok dulu persekitaran kolej sebelum jual baju. Kaji pasaran macam mana dan cara serta gaya hidup para pelajar.
“Saya kemudian mengasaskan satu pasukan yang diberi nama Axisto, terdiri daripada tujuh ahli iaitu empat pelajar lelaki termasuk saya dan tiga pelajar perempuan yang terdiri daripada pelajar di Fakulti Pengurusan dan Perniagaan.”
Ads
Bercerita mengenai rakan sepasukannya yang sebelum ini turut mengusahakan bisnes baju bersamanya ketika belajar di matrikulasi iaitu Danish Aiman Ahmad Rizal, Amzar berkata dia menyambung pengajian di Universiti Utara Malaysia (UUM) di Sintok, Kedah tetapi masih meneruskan jualan di sana.
Mengubah kaedah jualan, Amzar yang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda Perniagaan Antarabangsa itu berkata, pembelian kini boleh dibuat menerusi laman web rasmi mereka.
“Sekarang ni boleh pakai jersi tapi berkolar ke kelas, jadi kami memastikan design lebih cantik untuk menarik lebih ramai pelajar memakainya.”
“Jualan baju yang tertinggi adalah kira-kira RM130,000 melibatkan 1,500 tempahan, dalam tempoh kurang 24 jam,” kata anak kelahiran Bachok, Kelantan itu.
Tambahnya lagi, dengan tujuh rekaan baju setakat ini, perniagaan mereka telah mencatatkan jualan keseluruhan lebih RM250,000.
Ads
Menariknya, kata Amzar, pelanggannya bukan sekadar pelajar UiTM dari seluruh negara, tetapi juga alumni universiti itu dan mereka yang belajar di institusi pengajian tinggi (IPT) lain.
“Ada juga yang sudah bekerja membeli, katanya dia bukan pelajar tapi suka cara kami berniaga. Ada juga yang bukan pelajar UiTM seperti pelajar politeknik pun berminat.
“Selain menaikkan penjenamaan UiTM, kami juga bercadang untuk memperkenalkan Axisto sebagai satu jenama. Ia sempena setahun penubuhannya pada April depan,” katanya sambil menambah mereka juga mahu memperkenalkan jaket dan hoodie, selain jersi berkolar.
Menurut anak kedua daripada tiga beradik itu, mereka tidak lari daripada komen-komen negatif namun memilih untuk menumpukan aura positif dalam perniagaan.
Ads
“Cabarannya adalah mulut orang, mereka kata jual baju bolehlah ramai pelajar nak beli. Bagi saya ia bukan isu, yang penting kita kena bijak fikir dan rajin ambil peluang.
“Buktinya, ada bukan pelajar UiTM dan yang bergelar pekerja pun berminat untuk membeli baju-baju kami. Pesanan saya, fokus untuk lima tahun akan datang, insyaAllah kita akan usaha betul-betul untuk capai apa yang kita nak.
“Nanti apabila masing-masing dah tamat pengajian, kami tetapi satu pasukan untuk Axisto. Mungkin setiap UiTM nanti akan ada team Axisto.
Mengakhiri perbualan, Azmar berkata dia bercadang untuk mengusahakan bisnes baju Melayu pada masa akan datang.
“Bagi saya, apabila pakai baju Melayu, saya rasa sesuai dan nampak handsome, jadi kenapa tidak menjuanya sebagai satu jenama,” katanya.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Disember lalu, syarikat Honda Malaysia secara rasminya telah memperkenalkan model pengganti Honda Jazz kegemaran ramai remaja dan anak muda tempatan dalam bentuk Honda City Hatchback serba baharu.
Dengan rekaan yang sporty dan mempunyai kelas, teknologi e:HEV dan ciri-ciri lain yang menjadikannya sebagai peneraju dalam kalangan pesaing segmennya, ia diperkenalkan dalam empat varian iaitu V, E dan S.
Respon yang diterima oleh Honda Malaysia sebaik saja senarai pra-tempahan dibuka juga amat memberangsangkan apabila sebanyak 2,000 unit tempahan City Hatchback telah diterima mereka sebelum ia dirasmikan lagi.
Kini setelah dua bulan berada di pasaran Malaysia dan jumlah tempahan juga telah meningkat ke angka 5,200 unit, mereka telahpun memperkenalkan varian baharu Honda City Hatchback RS e:HEV.
Honda City Hatchback RS e:HEV.
Tentunya, varian ini lebih premium berbanding tiga varian lain yang dilancarkan sebelum ini dengan pakej lengkap luaran RS yang bergaya disamping rangkaian kuasa e:HEV, Honda Sensing dan telematik canggih Honda CONNECT.
Didatangkan dengan Gloss Black – gril depan, Solid Wing dan Door Mirrors untuk memberikan ekspresi warna badan dua tona yang sporty, ia juga menampiilkan bentuk eksklusif RS e:HEV menerusi bahagian bawah gril, Fog Garnish dan bampar belakang.
Selain itu, City Hatchback juga lengkap dengan lampu depan LED dengan lampu nyalaan siang (DRL), lampu kabus depan LED, Tailgate Spoiler dan lampu belakang kombi LED serta paling anggun sekali pada pandangan REMAJA; rim aloi 16 incinya yang ‘garang’.
Kesemua tarikan tersebut pasti akan digemari oleh pembeli muda yang mempunyai bajet menyelesakan bagi mendapatkan varian RS e:HEV ini. Mengapa tidak, ia tampil dengan sistem hibrid dua motor yang menawarkan mod pemanduan EV, Hybrid DAN Engine yang akan bertukar secara bergilir-gilir mengikut keadaan pemanduan.
Dalamnya pula tampak selesa dengan tempat duduk Ultrasuede dengan jahitan merah pada bahagian sisi.
Persoalannya, berbaloikah kesemua tawaran ini pada harga bermula RM107,783?
Bagi REMAJA, jika bajet korang memadai untuk mendapatkan City Hatchback RS e:HEV ini, why not? Ia menyelesakan, nampak eksklusif, sporty dan menjamin pemanduan yang lancar. Malah, pemilihan warnanya dalam tiga pilihan iaitu Ignite Red Metallic, Meteoroid Grey Metallic dan Platinum White Pearl juga memang menggiurkan mata yang memandang.
Jika bajet menjadi faktor utama yang mengekang korang daripada mendapatkan varian ini, kami merasakan varian lain seperti V (RM87,860), E (RM83,080) mahupun S (RM75,670) juga tidak kurang hebatnya. Yang penting, korang berpuas hati dengan model kenderaan yang akan dipandu untuk jangka masa lama ini.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Keselamatan kanak-kanak dan remaja bawah umur sentiasa menjadi kerisauan utama para ibu bapa. Apatah lagi sejak kebelakangan ini ada saja kita dengar tentang kes jenayah yang berlaku terhadap kanak-kanak dilaporkan hampir setiap hari.
Sebuah apps terbaharu khusus buat ibu bapa menjejak anak-anak mereka menerusi telefon pintar telah dilancarkan pada hari ini. TraqKid yang dibangunkan oleh Knightbright Resources Sdn. Bhd. dan U Mobile Sdn. Bhd., merupakan sistem yang bertindak sebagai alar penjejak kanak-kanak berasaskan telefon pintar pertama di Malaysia.
Dengan menggunakan sistem ini, ibu bapa dapat mengetahui lokasi anak mereka secara proaktif dari semasa ke semasa. Ia juga menbolehkan ibu bapa mendapatkan bantuan kecemasan dari pusat panggilan TraqKid dan anggota Program Kepolisan Komuniti Malaysia.
Sistem TraqKid berfungsi menerusi kad SIM U Mobile yang dilengkapi dengan teknologi perkhidmatan lokasi berasakan SIM. Pada majlis pelancaran dan tandatangan perjanjkan, Pengerusi Knightbrigde Resources dan Pengasas/CEO Program Kepolisan Komuniti Malaysia, Kuan Chee Heng berkata teknologi TraqKid membantu ibu bapa dalam situasi kecemasan dengan hanya menekan butang si telefon. Apabila amaran diaktifkan petugas Program Kepolisan Komuniti Malaysia segera bergegas ke lokasi.
Bagi Ketua Pegawai Pemasaran U Mobile, Jasmine Lee pula melahirkan rasa gembira kerana diberi peluang untuk bekerjasama dalam projek yang diyakini mampu membanteras jenayah terhadap kanak-kanak.
Majlis pelancaran yang berlangsung hari ini telah disempurnakan oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Yang Berhormat Dato’ Sri Hajah Rohani Binti Haji Abdul Karim, juga bertindak sebagai penaung TraqKid.
“Kanak-kanak merupakan aset penting serta pewaris untuk pembangunan negara untuk terus maju di masa hadapan. Oleh itu, menjadi tanggungjawab kolektif semua orang untuk memainkan peranan melindungi mereka,” jelasnya.
TraqKid boleh didapati menerusi tempahan awal mulai hari ini, 1 November 2017. Langganan bermula pada harga RM58 setiap bulan dengan U Mobile. Untuk pendaftaran yuran pendahuluan sebanyak RM36 bagi Insurans Kemalangan Peribadi.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.
Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan. Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Pelakon dan model, Aween Ismail, kini mengutamakan dunia peragaan berbanding lakonan.
Menurut Aween, dia lebih berminat dalam bidang peragaan kerana ia tidak memerlukan komitmen...