Kalau korang peminat Coney Dog di restoran A&W, kami nak cadangkan satu resipi yang dikongsi oleh Mohamad Fakhrul Aiman dalam page Suami Masak Apa Hari Ini? Di Facebook.
Lihat pada gambarnya sahaja dah membuatkan korang terliur. Kalau nak beli di A&W harga tak lari daripada RM7 ke RM8 sebiji. Jadi, lelaki ini mengambil inisiatifnya sendiri dengan berkongsi resipi membuat coney dog yang pastinya dengan modal yang lebih berbaloi.
Jom kita try resipi yang telah dikongsi oleh Mohamad Fakhrul Aiman.
Bahan-bahan:
– Roti sosej
– Sosej
– Daging kisar lembu
– sebiji bawang holland
– 3 ulas bawang putih
– Sebiji tomato
– 5 biji cendawan butang
– 2 sudu serbuk cili
– 2 sudu sos tomato
– 2 sudu serbuk jintan putih
– 1 sudu serbuk kari
– 1 sudu serbuk lada hitam
Ads
Cara penyediaan:
1. Potong dan cincang separuh bawang holland, bawang putih, sebiji tomato serta cendawan butang. Tomato tu rebus dulu sebab nak buang kulit dia dan isi tengah.
2. Daging kisar tu jangan lupa basuh dulu. Basuh dengan gandum pastu sejat daging kisar untuk buang air.
Ads
3. Kemudian tumis sekejap bahan-bahan yang dipotong cincang tadi tu dengan minyak panas dan masukkan daging kisar yang disejat.
4. Selepas tu, masukkan serbuk cili, sos tomato, serbuk jintan putih, serbuk kari dan lada hitam seperti dalam resipi. Tambahkan secawan air. Jangan lupa sedikit garam dan gula bagi secukup rasa.
5. Kacau hingga masak. Pastikan sambal tu tidak terlalu kering. Bila dah masak, biarkan seketika.
6. Roti sosej tu kukus terlebih dahulu supaya roti tersebut lembut. Lebih kurang 1-2 minit.
Ads
7. Sama juga dengan sosej. Kukus dalam 5 minit. Sosej tu pilih sosej pulut jumbo. Supaya rasa dia mewah sikit. Tak kisah pun sosej apa nak guna, terpulang. Dan sebelum kukus, kelar/hiris sosej terlebih dulu. Nak bagi dalam sosej tu masak sekali.
6. Apabila semua dah selesai, letakkan sosej diatas roti, kemudian letakkan sambal daging kisar tu diatasnya. Akhir sekali separuh lagi bawang holland tu potong dadu dan taburkan di atas sambal daging. Kalau tak mahu pun tak apa.
7. Sedia untuk dihidang. Kalau nak tambah cheese ke, letak sos cili ke, sos mayonis ke, pun boleh je tiada masalah. Makan macam tu pun dah sedap dah. Hiks!
Dalam pertembungan separuh akhir Piala Dunia di antara pasukan Perancis dan Belgium yang disifatkan sebagai antara paling mendebarkan semalam, keputusan berkesudahan memihak Les Bleus dengan jaringan 1 – 0 pada minit ke 51′.
Sememangnya ramai yang sudah menjangkakan saingan sengit antara dua gergasi Eropah ini.
Jadi, sementara menunggu keputusan separuh akhir kedua di antara Croatia dan England malam ini serta perlawanan akhir yang akan berlangsung Ahad nanti, sempatlah lagi korang dapatkan jersi Perancis!
Jersi, juga dikenali sebagai Kit ataupun Strip, telah banyak berubah tahun demi tahun. Bukan saja jersi melambangkan semangat kenegaraan, satu pasukan dan solidariti di kalangan penyokong, ia juga adalah simbol fesyen yang dipakai ke sana sini.
Kata orang, kalau pakai jersi pergi mall tu, tak malu lah!
Sempena musim Piala Dunia ini, why not korang dapatkan jersi original daripada stor JD Sports (The Undisputed King of Trainers) untuk menyokong pasukan seperti Perancis semasa perlawanan akhir.
Selain daripada Perancis, mereka juga ada menjual jersi original pasukan lain seperti Brazil (Nike – RM272.50), Jepun (adidas – RM283.20), Jerman (adidas – RM283.02) dan Sepanyol (adidas – RM283.02). Kalah di pertengahan jalan pun tak apalah, janji jersi mereka cantik!
Bagi yang memang meminati sukan bola sepak pula, JD Sports juga ada menjual bola sepak edisi Piala Dunia seperti di bawah. Beli ikut bajet.
Tawaran ini sah di JD Pavilion Elite, JD Sunway Pyramid dan JD AEON Tebrau City.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Itulah ayat yang ditulis oleh personaliti digital ikutan khalayak ini, Bretman Rock, di salah sebuah gambar yang dimuatnaiknya ke laman Instagram beliau, dimana gambar itu menunjukkan beliau sedang memberi ‘posing’ terbaik beliau untuk acara karpet merah di majlis MTV & Movie Awards pada malam Isnin, 17 Mei 2021.
Bretman melahirkan rasa syukurnya dan berterima kasih kepada semua peminat beliau. Bretman pada mulanya hanyalah seorang beauty influencer dimana beliau banyak memuatnaik video-video kecantikan dan juga makeup tutorial, dan dari situlah beliau menerima banyak sokongan daripada peminat-peminatnya, dengan sikapnya yang sangat bersahaja, ramai pengikutnya juga telah mengikut gayanya dan cara beliau bercakap.
Selain daripada itu, beliau juga telah menghasilkan sebuah web seriesbersama MTV dan episod pertamanya telah dimuatnaik dan ditayangkan di Youtube channel MTV pada Februari yang lalu. Bretman Rock yang mempunyai 16 juta pengikut di laman Instagramnya dan juga 8.43 juta subscriber di Youtube ini, faham akan apa yang beliau bakal tempuhi setelah beliau berjaya ke peringkat ini.
“I would like to thank everyone that watched me grow up on the internet. It’s probably the most traumatizing [thing] I’ve ever done in my entire life”
Beliau juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua Asian American, Pacific Islanders dan komuniti LGBTQ yang telah menerima kehadirannya dalam bidang yang diceburinya ini. Daripada beliau bermula dengan video yang biasa-biasa sahaja, hinggalah beliau berkolaboratif dengan produk-produk kosmetik seperti Morphe, dan Wet N Wild, dan juga menghasilkan web seriesnya yang pertama.
Selain daripada perwatakannya yang bersahaja, beliau juga diminati ramai kerana beliau juga merupakan seorang yang sangat rendah diri walaupun kadang-kadang ayatnya agak kasar dan pedih, tetapi teguran dan nasihat yang beliau selalu kongsikan bersama pengikutnya amat memberi kesan dan menjadi inspirasi buat mereka semua.
Kalau siapa kata tak pernah minum Milo tambah-tambah Milo ais, cuba check korang asal dari mana?.
Dari kecil, kita sudah biasa minum Milo. Lebih terkenang-kenang masa sukan sekolah, van Milo hijau yang datang pada hari sukan sekolah. Memang tak puas minum dan ulang-ulang kali beratur dengan muka tebal.
Rasa Milo ais dari van hijau ini memang lain dari lain. Kaw lain macam.
Sekarang, bukan saja ada Milo ais, ada Milo Tabur, Milo Dinasour dan macam-macam gelaran lain. Entah siapa yang bagi nama tak pastilah pula.
Paling tak boleh lupa, semasa kecil-kecil bila Milo dalam tin dah nak habis, kita mulalah korek baki Milo tu guna sudu. Then kemam sudu dalam mulut. Pergh, enak betul. Sapa pernah buat ni?
Mak ayah kita dulu-dulu memang suka beli Milo tin sebab masa tu refill tak banyak jual lagi. Tapi sekarang dalam keadaan ekonomi meleset, kita lebih suka beli Milo refillkan, sebab harga tin lebih tinggi sedikit dari refill ini.
Meh kita kongsi sedikit pasal minuman kegemaran rakyat seluruh dunia ini. Boleh dikatakan, setiap isi rumah di negara ini akan menyimpan produk keluaran Nestle. Antara yang top termasuklah Milo, Nescafe, Maggi selain Kit Kat dan banyak lagi. Rasanya setiap produknya memang awesomelah. Belum ada lagi boleh cabar. Betul tak?
Dapatkan produk milo yang murah disini. Guna kod promo ini untuk harga yang istimewa.
Sedikit info, wartawan pernah dibawa mengikuti lawatan media dari Malaysia dan Singapura ke Pusat R&D di Jurong, Singapura beberapa bulan lalu.
Media diberikan pendedahan mengenai kaedah ujian dan saringan di Pusat Jaminan Kualiti Nestle (NQAC) ke atas produk yang dihasilkan oleh Nestle selain merasai pengalaman bagaimana cita rasa pengguna diuji sebelum sesuatu produk dipasarkan selain lawatan ke kilang Milo.
Menurut Pengarah Urusan Pusat R&D Nestle Singapura, Dr Tze Tan, ini kali pertama media dibawa melawat ke pusat R&D ini selepas 35 tahun penubuhannya. Sebagai orang mengetuainya, Dr Tze mengakui Nestle amat komited hendak mendidik pengguna mengenai kaedah pengambilan makanan lebih sihat menerusi produk kurang garam dan gula.
Katanya, mulai tahun 2014, Nestle komited mengurangkan kandungan garam sebanyak 10 peratus dan gula 5 peratus, sejajar hasrat menyediakan minuman dan makanan berkualiti dan selamat.
“Malah dalam memastikan produk-produk keluaran Nestle sentiasa dekat di hati pengguna, pelbagai R&D dilakukan bagi memastikan jenama ini terus unggul dan mendapat tempat di hati pengguna,” katanya kepada media.
Dalam pada itu, Ketua Pusat Jaminan Kualiti Nestle, Dr Danial Hammer, Nestle sentiasa memastikan keselamatan dan kualiti setiap produk dihasilkan menerusi pelbagai ujian.
“Setiap produk Nestle ini diberi jaminan selamat dimakan oleh pengguna termasuk soal pembungkusannya kerana itulah komitmen Nestle sebagai syarikat pengeluar makanan terunggul di seluruh dunia,” katanya.
Dalam pada itu, wakil media turut diberi peluang merasai Milo yang berlainan rasa berdasarkan cita rasa penduduk negara dikeluarkan.
Ternyata, rakyat negara ini gemar kepada minuman yang memiliki rasa koko yang lebih pekat.
Manakala bagi rakyat Afrika Selatan mempunyai cita rasa Milo dengan malt yang lebih. Di Australia mempunyai rasa koko bersusu manakala di Jepun pula menyukai rasa koko yang pekat.
Pendek kata, kalau bila korang keluar negara tu, janganlah buat perbandingan rasa kerana setiap negara mempunyai ciri kegemaran yang berbeza-beza.
Dapatkan produk milo yang murah klik sini. Jangan lupa gunakan kod promo ini.
Menurut Dr Sim Beng Joo yang mengetuai unit Customer Sensory Insights, rasa ini penting demi memenuhi selera dan kehendak penduduk yang berbeza setiap negara.
“Milo terjual di 80 negara dan ia juga bermakna kami mempunyai lebih daripada 80 resipi minuman untuk memenuhi cita rasa pengguna yang berbeza.
“Hal ini bukan satu perkara yang mudah kerana untuk menganalisis cita rasa setiap orang semuanya berbeza-beza. Tak hairanlah, pihak Nestle mengambil masa bukan sedikit untuk mencipta dan membangunkan produk bagi mengenal pasti bagaimana pengguna memberi maklum balas dengan setiap rasa yang diperkenalkan,” katanya.
Sedikit info, Nestle sudah bertapak lebih 100 tahun di Malaysia bermula 1912, jenama keluaran syarikat yang beribu pejabat di Swizterland ini mempunyai 465 kilang di 86 negara seluruh dunia. Lebih daripada 1 bilion produk dijual setiap hari yang mewakili lebih daripada 2,000 jenama global dan tempatan.
Di Malaysia, Nestle menghasilkan lebih daripada 500 produk halal, dengan jenama isi rumah terkenal seperti Milo, Maggi dan Nescafe.
Demi memastikan produk ini sentiasa dekat di hati, Nestle Malaysia mempunyai tenaga kerja seramai 5,800 orang dengan lapan kilang yang terletak di Selangor, Negeri Sembilan, Sarawak dan Perak.
Kesemua kemudahan pembuatan Nestle Malaysia adalah 100 peratus diperakui halal, membekalkan pasaran domestik serta mengeksport produk halal buatan Malaysia berkualiti tinggi ke lebih 50 negara di seluruh dunia.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Hanya sehari sebelum dilangsungkan, acara One Love Music Festival yang dijadualkan menghiburkan pengunjung selama 12 jam berturut-turut di MAEPS, Serdang esok terpaksa dibatalkan.
Penganjurnya, Tuff...