Resume adalah perkara asas yang sangat penting dalam permohonan kerja dan kerana itu calon perlu melengkapkan resume dengan baik sebelum dihantar kepada bakal majikan.
Namun, bagi Nik Akmal yang berkongsi thread di laman Twitternya, resume bukan untuk terus dapat kerja, sebaliknya resume adalah untuk kita mendapatkan tawaran temu duga kerja. Oleh yang demikian, pastikan resume yang dibuat ada betul dan mudah dibaca.
Jom kita baca tip perkongsian yang telah dikongsi ini.
1. Tujuan resume bukan untuk terus dapat kerja tetapi untuk dapat temu duga kerja
Resume yang bagus akan memudahkan korang dapat kerja (good impression)
2. Resume tak sama dengan Curriculum Vitae (CV)
Ya, berbeza. Lain konsep dan lain pendekatan walaupun tujuan tetap sama iaitu dokumen permohonan kerja
3. Resume = chronological resume
(google nama saintifik ni untum info lebih tepat)
Untuk orang sakit atau tiada pengalaman kerja (fresh grads/entry level). Juga untuk tunjukkan growth seseorang. Maksimum dua muka surat. Biasanya pengalaman kita letak limited to latest 5 years
4. CV = functional resume
(google nama saintifik ni untum info lebih tepat)
Untuk orang teknikal atau banyak pengalaman kerjaya atau academician, boleh tiga hingga 5 muka surat. Memang untuk orang yang berpengalaman. Fokus pada kemahiran dan pencapaian.
Sesuai nak hide gap atau isu tertentu
5. Resume perlu gambar?
Survey dijalankan gradmalaysia menunjukkan majoriti recruiter lebih memilih resume yang ada gambar. Tapi gambar juga boleh jadi bias. Gunalah sebaiknya.
Gambar bagilah formal, inikan dokumen rasmi
6. Resume tradisional atau infografik?
Kedua-duanya juga boleh. Pilih untuk sesuaikan dengan industri dan jawatan yang dipohon. Design bertujuan untuk mudah dibaca sahaja, bukan tempat untuk tunjuk kemahiran design atau nak dapat markah lebih.
Struktur dan huraian lagi penting
7. Perlu letak alamat?
Apa guna alamat, bukan hantar surat fizikal pun. Kita guna alamat untuk letak dalam offer letter kan? Plus, nak tahu lokasi korang.
Ada juga fungsi lain tahu alamat. Panjang cerita bab tu sebab kena Analisa overall resume.
Letak alamat lengkap!
8. Kalau upload resume tempat umum seperti jobstreet/LinkedIn, lebih baik sembunyikan/umumkan info sulit seperti alamat, nombor telefon
Letak emel sahaja atau letak ‘upon request’. Kena jaga privacy. Bagi spesifik hanya jika emel direct kepada majikan okay?
9. Dua muka surat resume bermaksud dua helai kertas
Jangan print resume depan belakang wey!
10. Pastikan print atas kertas A4 putih 80gsm
Jangan print atas kertas sijil, kertas tebal, kertas berwarna atau kertas recycle. Dokumen professional, make it professional
11. Resume mesti customized mengikut kerja yang dipohon
Wajib! Tak ada satu size fit all. Tak efektif blast satu resume untuk semua permohonan kerja kecuali resume korang memang power.
Maka, olah resume korang setiap kali nak emelkan kepada syarikat
12. Guna emel professional
Guna nama korang, itu tanda professionalism dan kematangan. Jangan guna yang childish seperti ahmadsasuke@gmail.com, 5y4k1r@gmail.com atau oppaahmad@gmail.com
13. Resume ni nak jual diri, macam brochure jual produk
Tak perlu letak hobi dan makanan kegemaran korang ya. Maka tak perlu maklumat seperti berikut:
• Jantina
• Kerakyatan
• Jenis darah
• Hobi
• Kegemaran
• Mana-mana tidak ada value
14. Proofread resume
Jangan ada kesalahan ejaan/typo atau grammar. Bahkan, salah tanda baca pun jangan. Kalau detail oriented, takkan resume banyak typo kan?
Make it perfect. Banyak alat boleh guna atau minta bantuan kenalan
15. Guna bullet, bukan perenggan
Margin biar sesuai, dicadangkan 1 inci semua kanan kiri atas bawah. Boleh optimize space. Baru senang baca dan scan
16. Bagus untuk letakkan pautan portfolio atau akaun sosial media yang diurus secara professional dalam resume
Ia akan jadi supporting factor. Boleh beri link atau QR code
17. Guna font yang professional, mudah dibaca
Jangan berangkai, artistic. Contoh selamat, guna Arial, Times New Roman, Calibri dan Gotham
18. Resume tulis bahasa apa?
Default English. Paling tepat, guna bahasa yang digunakan oleh iklan kerja. Iklan kerja BM, resume BM. Iklan kerja BI, guna BI
19. Education
Letak paling latest, letak CGPA jika power aka dean list. Letak subjek yang nak highlight. Letak FYP korang
20. Page pertama patut letak kekuatan korang dan kemahiran yang dicari oleh majikan
Kalau power sukan, letak 1st page.
Kalau power research, letak 1st page
Kalau power leadership, letak 1st page.
Kalau power event, letak 1st page
21. Tarikh lahir, nombor kad pengenalan, umur
Tak digalakkan letak. Rahsiakan umur kerana boleh jadi bias. Plus, butiran lanjut akan diisi dalam borang khas mohon kerja semasa temu duga nanti, so dalam resume tak perlu letak dahulu
22. Nombor kad pengenalan wajib letak jika mohon kerja dengan kerajaan
Kerakyatan atau nationality letak jika korang mohon di luar negara. Orang Malaysia yang mohon kerja di Singapura biasanya kena letak warganegara mana
23. Rujukan/references
Letak dua orang (1 orang industri, 1 orang akademik)
24. Dalam huraian, jelaskan dengan spesifik dan padat
Jangan ayat meleret. Berikan nombor, nilai, angka, peratus, jika perlu untuk tunjukkan pencapaian korang supaya recruiter dapat gambaran tahap kemahiran korang
25. Guna ayat aktif, kata kerja di depan
Tukar dari:
Responsible for…
Achieve…
Trusted to…
Kepada:
Performed…
Analysed…
Designed…
Operated…
26. Untuk freshgrads, pencapaian dan penglibatan event/kelab/persatuan/NGO/sukan mesti diletakkan
Korang tiada pengalaman kerja, maka itulah penglaman korang untuk menunjukkan nilai korang
27. Intern ialah dikira sebagai pengalaman kerja
Apa lagi dikira sebagai pengalaman kerja?
– Freelance (rider, tutor, writer)
– Partime (ejen insurans, distributor, stokis, affiliate)
– Kontrak
– Bisnes sendiri
28. Tolong buang mana ayat generic seperti..
Highly motivated…
Very passionate..
Can work with minimum supervision…
Fast learning…
29. Guna keyword industri, requirement, skills
Ya, keyword is the key. Korang perlu tahu keyword
Semoga berjaya!
Sumber: (1)