REMAJA pernah melaporkan mengenai keputusan Tesco Plc untuk menjual perniagaan mereka di Thailand dan Malaysia kepada CP Retail Development Company Ltd (CPRD) pada awal Disember 2020.

ARTIKEL BERKAITAN: https://www.remaja.my/malaysia-katakan-bye-bye-kepada-pasaraya-tesco-apa-penyebabnya/

18 tahun berada di Malaysia, secara rasminya pasaraya itu bakal menukar namanya selepas perpindahan pemilikan syarikat.

Menurut beberapa keping foto yang kian tular di media sosial, Tesco telahpun mula ‘membiasakan’ pelanggan mereka dengan nama dan ‘look & feel’ pasaraya baru yang akan menggantikan Tesco di Malaysia.

Selamat Tinggal Tesco Malaysia, Hello Lotus’s Stores

Ads

Ia dikenali sebagai Lotus’s Stores (Malaysia) Sdn Bhd. Mengikut foto yang dimuat naik oleh pelanggan Tesco pula, ia mempunyai tona warna rasmi hijau yang sedikit gelap daripada warna rasmi syarikat petrolium nasional, Petronas.

Selamat Tinggal Tesco Malaysia, Hello Lotus’s Stores

Jelas mereka, Lotus’s Stores perlahan-lahan akan mendedahkan penjenamaan mereka kepadda pelanggan. “Satu yang pasti, kami akan terus menceriakan anda dengan perkhidmatan, tawaran dan barangan yang kekal hebat.”

Ads

Bukan hanya foto papan iklan saja yang dikongsikan oleh pelanggan Tesco.

Malah nama premis yang didaftarkan pada aplikasi MySejahtera juga nampaknya telah digantikan kepada Lotus’s. Kepingan resit pelanggan juga telah ditukar kepada Lotus’s Stores namun tertera ayat, “dahulunya dikenali sebagai Tesco Stores” padanya.

Selamat Tinggal Tesco Malaysia, Hello Lotus’s Stores

Ads

Selamat Tinggal Tesco Malaysia, Hello Lotus’s Stores

Nampaknya, mereka benar-benar telah mengambil alih pasaraya Tesco Malaysia.

Pada bahagian info tambahan di laman Facebook Tesco Malaysia, mereka memaklumkan bahawa Lotus’s Stores adalah salah satu ahli Charoen Pokphand Group Co.

Biarpun sedih apabila jenama Tesco kita tiada lagi di Malaysia, kami bersyukur apabila mendapat tahun lebih 8600 pekerja Tesco telahpun diambil sebagai pekerja Lotus’s Stores di pasaraya, pejabat, pusat pembekalan dan bahagian rangkaian beli-belah atas talian.

Haihh.. teringat pula momen-momen indah semasa berbelanja di Tesco. Mungkin disebabkan saingan sengit daripada pasaraya lain, mereka perlu mengambil keputusan yang sukar ini demi menjamin perniagaan mereka di negara lain.

Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI