Setelah berdepan dengan isu yang tular di media sosial pada minggu ini, usahawan dan ibu kepada Noor Neelofa iaitu Datin Noor Kartini Mohamed serta syarikat kendaliannya telah menarik balik permohonan penjenamaan produk Daging Harimau Menangis daripada Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO).
Beliau berkata sedemikian menerusi satu sidang media ringkas yang diadakan secara virtual sebentar tadi.
“Saya membuat keputusan membatalkan trademark Harimau Menangis secepat mungkin. Tindakan saya (memohon hak penjenamaan) itu sebenarnya untuk melindungi jenama perniagaan dan agen daripada produk-produk tiruan.
Ads
“Saya memohon maaf dan sedar kekhilafan yang telah dilakukan. Saya berharap keputusan ini dapat menjelaskan dan meredakan keadaan. Saya juga berharap isu ini telah selesai dan tidak perlu dipanjangkan lagi,” jelas beliau.
Tambahnya, beliau tidak sesekali berniat untuk menutup periuk nasih sesiapa terutamanya peniaga produk daging Harimau Menangis ataupun produk yang seakan dengannya.
Ads
Terdahulu, warganet terutamanya di Facebook dan Twitter bertindak menyelar tindakan Datin Noor Kartini termasuklah ahli keluarganya yang lain selepas video di mana beliau dan anaknya, Ameera Khan berbual mengenai perihal mempatenkan produk Daging Harimau Menangis tular.
Tambah memburukkan keadaan apabila tangkap layar permohonan syarikatnya di MyIPO tersebar lantas mengesahkan perbualan dua beranak itu.
Okaylah guys, tak perlulah lagi kita mencari ‘dosa kering’ dengan melontarkan cercaan. Isu ini telahpun selesai. Jika korang menyokong produk tersebut dan ingin merasainya sendiri, sokonglah dengan membelinya.
Jika tidak, lebih molek jika sebarang bentuk cercaan itu disimpan kepada diri sendiri saja.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Dalam sidang media terbaru, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Dato Seri Ismail Sabri Yaakob telah membuat pengumuman bahawa kerajaan akan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) secara Pentadbiran di 28 mukim Kota Setar, Kedah.
Perintah yang akan berkuatkuasa bermula malam ini itu akan berlanjutan sehingga 25 September. Semua aktiviti di masjid dan institusi pendirikan diarahkan tutup. Aktiviti sykan dan juga social dan budaya turut tidak dibenarkan sehingga tamatnya perintah yang dikeluarkan.
Menurutnya lagi, kemasukan antarabangsa melalui pintu masuk di Bukit Kayu Hitam, Kedah turut diberhentikan dan feri dari jeti Kuala Kedah tidak dibernarkan beroperasi sehingga PKPD pentadbiran ditamatkan.
***P/S – Diharapkan mereka yang tinggal di Kota Setar mengikut perintah yang dikuatkuasakan. Kita yang masih boleh bergerak bebas ini, sila patuhi saranan kerajaan. Kalau boleh elakkan tempat sesak dan amalkan penjarakan sosial.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Bagi korang yang menetap di sekitar Lembah Klang, pastinya korang perasan situasi hujan lebat yang berlaku kebelakangan ini.
Walaupun hujan berterusan membantu menurunkan suhu harian sewaktu umat Islam baru ingin melangkah masuk ke bulan Ramadan, namun dalam diam ia juga telah mengakibatkan isu banjir kilat.
Perkara ini dikongsikan oleh pemilik akaun Instagram @yuslizamn menerusi satu paparan video, hari ini.
Video direkodkan pada 23 April sekitar jam 3 petang setelah hujan lebat mulai turun di kawasan Shah Alam, Selangor.
Walaupun hujan lebat tidak kebiasaannya turun pada setiap hari, namun situasi banjir kilat seperti ini bukanlah kejadian kali pertama.
Penulis menghubungi Yusliza Mohd Noor yang juga merupakan salah seorang pemilik perniagaan kedai makan di kawasan tersebut untuk mendapatkan gambaran sebenar.
“Biasalah, Seksyen 13 kini sibuk sebagai pusat pembinaan untuk kondominium elit, kawasan perumahan baru dan sebagainya. Jadi apabila hujan lebat turun pada waktu petang, kejadian banjir kilat itu sudah menjadi kebiasaan.
“Walaupun tidak selalu terjadi, kadangkala sekali dalam tempoh 4 ke 6 bulan saja. Tetapi apabila terjadi banjir kilat seperti ini, ‘renyah’ juga pemilik kedai.
“Alhamdulillah, setakat ini paras air banjir masih belum lagi mencecah ketinggian paras kedai. Namun ia hampir berlaku. Lebih malang lagi apabila ia mengakibatkan kerosakan ribuan Ringgit di atas kerosakan kereta-kereta syarikat yang ditenggelami air,” katanya yang mengusahakan menu Nasi Paka.
Tinjauan penulis di Seksyen 13 pada tahun ini juga jelas menunjukkan pertambahan populasi penduduk di sana. Semakin banyak tapak pembinaan dinaikkan dan ia sedikit-sebanyak menjejaskan sistem aliran air hujan ketika berlakunya hujan lebat terutamanya di kawasan rendah.
Para penduduk dan peniaga tentunya mengharapkan solusi segera daripada pihak Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) terhadap isu sistem pengairan.
Iyalah, mana nak tahan jika kereta ‘naik air’ pada setiap tahun weh.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Ramai melihat isu kematian melibatkan pemandu mabuk dan secara melulu sering menjadi ancaman kepada pengguna jalan raya. Ditambah akta yang agak lemah di mana pesalah yang menerima hukuman tidak setimpal membuatkan ramai mempertikaikannya.
Namun mulai minggu hadapan, mana-mana pesalah kesalahan raya akan berhadapan menerima hukuman lebih lama dan denda lebih tinggi selepas Rang Undang-Undang Pindaan Akta Jalan Sudah diluluskan.
Ini bermakna, hukuman lebih berat selepas ini.
Dalam satu perkongsian dari Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong semalam di fbnya, beliau memaklumkan RUU itu sudah berjaya dipinda.
Saya mengambil maklum tentang kes pemandu Myvi di Kilometer 4, Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi pada 10 Oktober lalu yang telah menyebabkan kematian seorang anggota tentera. Pesalah telah dijatuhi hukuman penjara 6 tahun dan didenda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret semalam di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ramai netizen telah mengeluarkan rasa tidak puas hati mengenai hukuman yang dijatuhkan. Sejak saya mengangkat sumpah sebagai Menteri Pengangkutan, isu keselamatan jalan raya merupakan antara perkara yang paling diutamakan dari segi penggubalan polisi dan penguatkuasaan oleh Kementerian Pengangkutan. Antara usaha-usaha yang telah dijalankan termasuk pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memperkenalkan hukuman yang lebih berat supaya dapat memberikan kesedaran kepada orang ramai. Namun, setiap perkara ada proses yang perlu dilalui.
Pada ketika ini, Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 telah pun diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 26 Ogos 2020 dan Dewan Negara pada 22 September 2020.
Mengikut proses undang-undang, apa jua Rang Undang-Undang yang telah diluluskan di dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara perlu mendapatkan perkenan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam tempoh 30 hari dari tarikh kelulusan parlimen sebelum ianya boleh diwartakan.
Sukacita dimaklumkan perkenan DYMM YDPA baru sahaja diperolehi semalam. Kementerian Pengangkutan akan mewartakan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2020 pada minggu depan supaya ia menjadi sebahagian undang-undang.
Dalam hal ini, perkara 7(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa “Tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan atau peninggalan yang tidak boleh dihukum menurut undang-undang pada masa perbuatan atau peninggalan itu dilakukan atau dibuat, dan tiada seorang pun boleh menanggung hukuman yang lebih berat kerana sesuatu kesalahan daripada yang telah ditetapkan oleh undang-undang pada masa kesalahan itu dilakukan.” Maka, pihak pendakwaraya dan mahkamah hanya boleh mengguna pakai Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang belum dipinda bagi kes pemandu Myvi ini.
Untuk makluman, Seksyen 41 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu dengan melulu atau membahayakan telah dipinda di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 5,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 5 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 20,000 dan tidak lebih daripada RM 50,000. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 3 tahun kepada tidak kurang 5 tahun bagi sabitan pertama.
Seksyen 44 iaitu kesalahan menyebabkan kematian kerana memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di mana hukuman sedia ada iaitu penjara selama tempoh tidak kurang daripada 3 tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM 8,000 dan tidak lebih daripada RM 20,000 telah dipinda kepada hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun dan tidak lebih daripada 15 tahun dan dikenakan denda tidak kurang daripada RM 50,000 dan tidak lebih daripada RM 100,000 bagi sabitan pertama. Tempoh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu juga dipinda dari tempoh tidak kurang daripada 5 tahun kepada tempoh tidak kurang 10 tahun dalam sabitan pertama.
Ada juga netizen yang cuba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan, seolah-olah hukuman bagi kesalahan menjaga kenderaan motor semasa berada di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah di bawah Seksyen 45 yang membawa denda tidak kurang daripada RM 1,000 dan tidak lebih daripada RM 5,000, dan boleh juga dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 2 tahun selepas pindaan, adalah jauh lebih ringan daripada kesalahan memandu secara melulu di bawah Seksyen 41.
Saya ingin tegaskan di sini bahawa kedua-dua seksyen melibatkan situasi yang berbeza di mana kesalahan di bawah Seksyen 45 tidak melibatkan kematian atau kecederaan.
Sekiranya kematian atau kecederaan diakibatkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah, Seksyen 44 yang disebutkan di atas boleh digunapakai. Pihak pendakwaraya akan memutuskan tuduhan yang sesuai mengikut fakta kes masing-masing.
Akhir kata, Kementerian Pengangkutan amat serius berhubung isu keselamatan orang ramai khususnya melibatkan pemandu yang memandu secara melulu, di bawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah yang menyebabkan kemalangan jalan raya sehingga mencederakan atau meragut nyawa.
Kepada pemandu di luar sana, tolonglah… Janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah. Hargailah nyawa dan keselamatan diri terutamanya pengguna jalan raya lain. Jadilah masyarakat yang bertanggungjawab demi kebaikan bersama.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Baru-baru ini tular sebuah video iklan terbaru dari jenama fesyen Korea Selatan ‘Wacky Willy’ berjaya menarik perhatian pengguna media sosial kerana jalan penceritaan komedi...