Semakin lama, semakin kreatif garapan pereka fesyen terhadap rekaan busana kahwin moden.
Terbaru, pasangan merpati sejoli yang telah melangsungkan majlis resepsi, Alif Muhaimin dan isteri, Nur Fatin Alissa Azam tampil dalam adibusana yang dicipta khas buat mereka hasil kreativiti pereka tempatan, Kashfi Zulkufli.
Ibarat meraikan sang putera dan puterinya yang muncul dari kisah dongeng, kedua-dua bukan sahaja tampak eksklusif dengan permainan warna hitam putih, malah busana masing-masing mempunyai makna yang lebih mendalam lagi kreatif termasuklah nama Alif Muhaimin yang ditenun pada bahagian bahu blazer!
REMAJA menghubungi Kashfi untuk bertanyakan dengan lebih lanjut mengenai idea di sebalik pembikinannya.
Bagaimana timbulnya idea bagi busana Alif dan Alissa?
Kashfi Zulkufli (KZ): Perbualan awal kami bermula kira-kira dua bulan sebelum majlis resepsi berlangsung pada 24 Jun 2023. Harus saya berikan pujian buat Alif dan Alissa kerana mereka datang kepada saya lengkap dengan konsep yang diinginkan. Impian mereka adalah agar busana tersebut tidak bersifat stereotaip seperti pasangan pengantin lain. Oleh itu, saya terapkan beberapa kelainan yang boleh korang lihat di beberapa bahagian busana.
Trend tenun nama pengantin pada busana.
KZ: Buat pertama kalinya untuk majlis resepsi selebriti tempatan, saya perkenalkan idea nama pengantin pada sutnya. Nama Alif Muhaimin menghiasi bahagian kiri sut dengan kontras warna hitam putih dan saya percaya, trend nama yang ditenun ini akan menjadi hot dan lebih ramai pengantin yang akan inginkannya untuk busana kahwin mereka pula.
Ads
Bagi Alissa pula, kami telah menggunakan idea hand-embroidered custom lace yang dicipta khas untuknya sahaja 100 peratus, dari peringkat melukis motif hinggalah menenun.
Tidak ketinggalan, kami juga menyelitkan elemen bow pada bahagian belakang skirt ball gown siap dengan tandatangan Alyssa yang ditenun pada fabrik bow. Selain itu, busana ini juga mempunyai butterfly cape pada bahagian bahu.
Ya, memang banyak perincian unik pada kali ini dan saya terfikir, why not? Ia adalah hari bahagia mereka yang hadir hanya sekali dalam seumur hidup.
Tiara Hitam
KZ: Konsep tiara black diamond yang dipakaikan pada kepala Alyssa mungkin kelihatan janggal jika dipadankan dengan rekaan gaun berbeza, namun untuk busana perkahwinannya ia seakan sentuhan terakhir yang melengkapkan imejnya sebagai raja sehari. Kami customed agar ia kelihatan lain daripada yang lain dengan campuran rona hitam dan perak.
Ads
Nilai Eksklusif Busana Kahwin Alif Muhaimin & Ayssa
KZ: Seperti yang saya kongsikan tadi, Alif dan Alyssa hadir kepada saya dengan bersedia. Bukan sahaja dengan idea malahan bajet yang ingin digunakan bagi mendapatkan busana perkahwinan impian mereka.
Sepasang busana yang dicipta khas seperti ini selalunya bernilai dalam lingkungan RM30,000 dan Alif sedari awal sudahpun bersedia dengan bajet bersesuaian tanpa merintih untuk ditaja oleh pihak kami. Beliau bersetuju dan memberi kebebasan kepada saya untuk merealisasikan apa yang mereka idamkan.
Apapun Kashfi Zulkufli selaku pereka fesyen pada majlis resepsi perkahwinan telah mencipta magis tersendiri yang lari daripada busana stereotaip agar Alif Muhaimin dan Alissa akan mengingati hari istimewa mereka sehingga bila-bila.
Update terkinitentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Bukan kaleng-kaleng jenama CHARLES & KEITH, dewasa ini.
Jika dahulunya, ramai mengaitkan jenama beg, kasut dan aksesori tersebut sebagai jenama yang wajib dimiliki mana-mana gadis setelah memperolehi gaji pertama mereka; kini populariti CHARLES & KEITH mulai menembusi pasaran antarabangsa.
Semakin ramai pembeli setia mereka yang muncul dari rantau Asia Pasifik, Timur Tengah dan Amerika Syarikat. Malah, golongan selebriti juga kian ‘menggilai’ CHARLES & KEITH kerana rekaan koleksinya yang semakin menarik dan punyai nilai estetika.
SPOTTED! Baru-baru ini, Jennie daripada kumpulan BLACKPINK telahpun dilihat menggayakan Jules leather Chelsea boots daripada koleksi both x CHARLES & KEITH sewaktu menjayakan persembahan di Coachella 2023 bersama grupnya.
Biarpun serba putih minimal dengan rekaan ‘toe cap’ metalik, ia cukup kena dengan stail edgy dan berstail yang sinonim dengan imej BLACKPINK. Siapa sangka, but pilihan Jennie ini hanya dijual pada harga RM999.00 sahaja (dan masih terjual secara online!
Tidak sampai seminggu selepas Jeniie memakai CHARLES & KEITH, tiba giliran seorang lagi selebriti dari Korea Selatan yang memilih jenama sama.
Pelakon drama The World of the Married, Han So Hee kini telahpun memperagakan sepatu platform hitam dengan buckle metalik daripada CHARLES & KEITH dalam sesi penggambaran pertamanya sebagai duta jenama berkenaan.
Menurut pengasasnya iaitu Keith Wong, pemilihan Han So Hee sebagai duta terbaru CHARLES & KEITH adalah disebabkan perwatakannya yang autentik, keyakinan yang terserlah dan daya kreativitinya ketika menjayakan sesuatu watak.
Han So Hee juga khabarnya akan muncul semula dalam kempen musim luruh/sejuk 2023 yang bakal dipertontonkan pada suku ketiga tahun ini.
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
i
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Seringkali kita lihat betapa mulus, cerah dan bersihnya kulit wajah gadis-gadis di Korea Selatan apabila kita menonton penyanyi dan pelakon dari sana.
Actually, tak perlu lihat ke arah selebriti Korea pun. Sememangnya gadis di Korea serius dalam menjaga kecantikan kulit sampakan mereka tidak perlu pun menggunakan terlalu banyak produk kosmetik untuk mengaburi cela yang ada pada wajah.
Rahsia sebenar mereka adalah makanan yang mereka ambil pada setiap hari. Perhatikan sahaja menu masakan di Korea pada waktu sarapan; pagi-pagi lagi mereka sudah mengambil makanan sihat, penuh nutrisi dan memastikan badan bertenaga.
Gadis Korea juga amat teliti terhadap bahan-bahan yang digunakan dalam masakan mereka. Buktiknya, beberapa bahan masakan yang mereka kenal pasti berkesan untuk penjagaan kulit telah diserap masuk sebagai formula utama untuk produk kecantikan di pasaran sana.
Terbaru, syarikat WonderLab Group menerusi jenama WonderLab baru-baru ini telah memperkenalkan siri baharu yang dinamakan sebagai WonderLab 블랙Bel-aek Ageless Series.
Walaupun siri produk baharu ini memfokuskan kepada konsep penjagaan kulit pra-penuaan, tapi sebagai remaja kita memang disyorkan mengelakkan tanda-tanda penuaan sebelum usia 25 tahun agar kulit kita mudah dikekalkan keanjalannya sebelum terlambat.
Menariknya, WonderLab 블랙Bel-aek Ageless Series dirumus dengan teknologi kecantikan Korea terkini yang dinamakan sebagai ‘Trio Black Complex’.
Ia terdiri daripada tiga ‘makanan hitam’ yang sinonim dengan menu masakan Korea iaitu beras hitam (black rice), bijan hitam (black sesame) dan kacang hitam (black beans) — masing-masing terkenal dengan keberkesanannya yang luar biasa pada wajah masyarakat Korea dan Asia, secara amnya.
Siri WonderLab 블랙Bel-aek Ageless Series ini dikatakan memastikan kulit 95 peratus lebih tegang, 13 peratus lebih anjal dan 100 peratus nampak lebih berseri! Kesemua itu dipastikan setelah pasukan WonderLab di sana menjalankan ujian klinikal terhadap 22 wanita yang menggunakan serum Bel-aek selama empat minggu.
Selain Bel-aek Ageless Serum ini, siri terbaru WonderLab ini juga mempunyai 2 lagi produk untuk membantu mengekalkan keremajaan korang seperti gadis Korea. Ia terdiri daripada Bel-aek Ageless Moisturizer (pelembap muka) dan Bel-aek Ageless Toner.
Bagi yang ingin mencuba keberkesanannya, korang boleh mendapatkan siri WonderLab 블랙Bel-aek Ageless Series ini sekarang!
Update terkini tentang isu semasa, dunia hiburan, kecantikan, fesyen dan gaya hidup? Ikuti telegram rasmi Remaja untuk lebih banyak info dan juga peraduan menarik.
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Bermain dengan api. Inilah keberanian yang ditunjukkan oleh Presiden Amerika Syarikat apabila 6 Disember lalu mengiktiraf Baitulmuqadis sebagai ibu kota baru Israel.
Ekoran pengumumannya itu, muncullah isu boikot produk-produk Isreal melibatkan pelbagai barangan kegunaan harian, makanan dan banyak lagi.
Banyak media sosial khususnya mula menyenaraikan produk-produk keluaran Amerika dan Israel mulai mengajak seluruh umat islam tidak membeli barangan ini demi memberi pengajaran kepada kuasa ekonomi besar ini. Dan isu boikot ini bukan isu baru, sudah lama.
Suatu ketika dahulu di saat Israel rakus membedil Palestin, isu boikot ini turut muncul. Dilaporkan Menteri Kewangan Israel, Yair Lapid, beberapa kali mengingatkan jika kempen boikot itu menjadi realiti terutama dari EU maka mereka akan terputus hubungan dagang terbesar di negara itu.
“Israel kemungkinan akan mengalami penurunan nilai eksport ke negara EU sehingga AS$5.7 juta (RM18 juta) dan 9,800 penduduknya akan hilang pekerjaan,” menurutnya. (sumber Sinar Harian 2014).
Ini bermakna, kuasa umat Islam seramai 1.6 bilion di seluruh dunia mampu memberikan kesan ekonomi kepada kuasa besar yang tamak dan rakus ini jika sama-sama memboikot produk yang dikeluarkan oleh negara kejam.
Pelbagai jenama besar dan biasa dibeli dan menjadi kebiasaan bagi rakyat negara ini adalah jenama seperti Coca-Cola, Starbucks, Nokia, Johnson & Johnson, Colgate, Adidas, Apple dan Mc Donald juga disebut-sebut antara produk yang harus diboikot.
Hati-hati sebelum menyebarkannya?
Gerbang Alaf Sdn Bhd, pengendali rangkaian restoran McDonald’s di Malaysia membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dangi Wangi di sini berhubung individu dan kumpulan yang melakukan dakwaan palsu mengenai McDonald’s Malaysia.
Pengarah Urusan dan Rakan Niaga Tempatan McDonald’s Malaysia, Azmir Jaafar berkata, laporan yang dibuat pada Rabu itu turut melibatkan pihak yang menyebarkan maklumat tidak berasas mengenai McDonald’s Malaysia melalui platform media sosial dan saluran lain.
“Berdasarkan nasihat undang-undang, kami juga telah membuat aduan rasmi kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia mengenai isu ini,” katanya semasa sidang media mengenai isu boikot McDonald’s Malaysia di sini, Khamis.
Katanya, antara tohmahan yang dikaitkan adalah berkaitan sumbangan McDonald’s Amerika Syarikat (AS) kepada Jewish United Fund (JUF) melalui program Pemberian Sepadan (Matching Gift).
Azmir yang menafikan perkara itu berkata, di AS, sudah menjadi kelaziman untuk syarikat menawarkan program Pemberian Sepadan yang bertujuan menggalakkan pekerja mereka menderma kepada badan kebajikan, katanya.
“Program ini tidak khusus kepada McDonald’s kerana banyak syarikat lain di AS, termasuk sebahagian besar syarikat Fortune 500, mengendalikan program tersebut (dianggarkan lebih 60 peratus syarikat Fortune 500),” katanya.
Beliau berkata, JUF merupakan antara banyak badan di AS yang berhak menerima sumbangan derma di bawah program Pemberian Sepadan tersebut.
Azmir juga menafikan dakwaan bahawa McDonald’s Malaysia menyalurkan sebahagian hasil jualannya di Malaysia kepada McDonald’s AS setiap tahun sebaliknya bayaran itu adalah royalti ke atas jenama McDonald’s itu sendiri.
Beliau berkata, setiap keuntungan daripada jualan akan digunakan bagi projek pelan masa hadapan McDonald’s Malaysia, termasuk menambah cawangan restoran di Malaysia.
“Sebahagian daripada pelan perniagaan 10 tahun kami, kami komited untuk melabur lebih daripada RM1.4 bilion bagi meningkatkan bilangan restoran McDonald’s di Malaysia kepada 450 buah menjelang 2025, mewujudkan sekurang-kurangnya 10,000 peluang pekerjaan.
“Buat masa ini, terdapat 265 restoran McDonald’s di Malaysia yang menguruskan lebih daripada 12,000 pekerja, di mana 80 peratus daripada pekerja kami adalah beragama Islam,” katanya.
Beliau berkata, McDonald’s Malaysia juga berhak menuntut ganti rugi daripada pihak yang memboikot, sesuai dengan kerugian dari segi kewangan ke atas syarikat dan kehilangan pekerjaan akibat tindakan boikot tersebut.
Selain itu, Azmir berkata, pihaknya juga telah mendapatkan pandangan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan yang menyatakan bahawa seruan ‘wajib boikot’ hanya sah jika diperintahkan oleh umara’/pemerintah negara.
“Dalam konteks ini, pemimpin negara dan mana-mana pihak berkuasa Islam dalam Malaysia tidak pernah mengeluarkan apa-apa perintah memboikot McDonald’s Malaysia,” katanya.
Justeru itu katanya, sebarang seruan mewajibkan boikot ke atas McDonald’s adalah salah daripada perspektif Islam.
Beliau berkata, pihak Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan turut menyarankan supaya individu atau pertubuhan bukan kerajaan yang telah memboikot dan/atau membuat tuduhan palsu supaya mengeluarkan kenyataan terbuka menarik balik kesemua tuduhan ke atas McDonald’s Malaysia.- Bernama.
Ini Hak Bersuara Rakyat Malaysia
Apa kaitan isu kebebasan bersuara dengan isu boikot ini?
Untuk pengetahuan, kebebasan bersuara di Malaysia adalah tertakluk kepada Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi di Malaysia.
Bahagian II dalam Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan peruntukan bagi menjamin kebebasan asasi manusia. Salah satu kebebasan asasi adalah kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan yang terkandung di dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan. Kebebasan bersuara adalah asas kepada kewujudan demokrasi dan menghormati maruah manusia.
Perkara 10(1)(a) memperuntukkan setiap warganegara mempunyai kebebasan bercakap dan bersuara. Warganegara Malaysia mempunyai kebebasan dalam mengeluarkan pendapat dan buah fikiran mereka setakat mereka tidak menyentuh pada isu-isu sensitif yang telah dikenal pasti oleh Parlimen dalam perkara 10(4).
Kebebasan bersuara dalam negara kita tidak dijaminkan secara mutlak dan hanya terbatas kepada warganegara sahaja. Parlimen boleh mengenakan sekatan terhadap kebebasan bersuara melalui undang-undang jika mendapati sekatan tersebut perlu demi kepentingan keselamatan Persekutuan, hubungan baik dengan negara lain, ketenteraman awam atau prinsip moral.
Tapi awas ya, kebebasan bersuara sama sekali berlainan dengan menghasut biarpun kita bebas menyuarakan pendapat. Ya, memang tak salah bercakap tetapi kena faham, percakapan itu menjurus kepada soal apa?
Kebebasan bersuara sering dikaitan dengan perbuatan menghasut. Sesiapa yang menyebut, menulis, mencetak, menjual atau menyiarkan perkataan-perkataan yang mempunyai maksud hasutan adalah dianggap oleh undang-undang sebagai melakukan kesalahan yang boleh dihukum hingga lima tahun penjara atau RM5,000 didenda.
Kebebasan mengeluarkan pendapat terhadap sesuatu isu adalah berbeza daripada menghasut yang cuba menyebabkan kehuru-haraan.
Bagaimana dengan ahli Parlimen pula?
Ahli Parlimen mempunyai kebebasan bersuara yang lebih luas semasa berada dalam prosiding Parlimen. Perkara 63 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan keistimewaan Parlimen yang menjamin hak ahli Parlimen ketika mereka membincangkan sesuatu isu dalam sidang Parlimen.
Perkara 63(2) memperuntukkan tiada seorang pun boleh dikenakan apa-apa prosiding di dalam mana-mana mahkamah berkenaan dengan apa-apa jua yang dikatakan dalam apa-apa prosiding mana-mana satu Majlis Parlimen (Dewan Rakyat atau Dewan Negara).
Walaupun ahli Parlimen mempunyai hak bersuara yang luas semasa berada dalam prosiding Parlimen, mereka juga tertakluk kepada sekatan yang diperuntukkan dalam perkara 63(4) iaitu mereka tidak boleh menyentuh isu-isu sensitif yang telah dikenal pasti dalam perkara 10(4) dan juga mengatakan sesuatu yang akan dihukum di bawah Akta Hasutan 1948. Sumber Wikipedia.
Jadi fahamlah sendirilah ya, apa kebebasan bersuara dengan menghasut!
Ini baru lah gaya hidup remaja. REMAJA kini di seeNI. Download seeNI sekarang!
Sepasang sudah anak Song Joong Ki pasangannya Katy Louise Saunders.Katy Louise Saunders selamat melahirkan cahaya mata kedua di sebuah pusat perubatan di Rom, Itali...